KOMMENTAR
Jag reagerade på Linnea Hyléns ledare om förlossningsvården. Jag kom då att tänka på vad jag upplevt i skolan med elever i sjätte klass. Man läser om människan och allt som kan vara intressant att veta. För att få elevernas intresse, fick de i läxa att ta reda på hur deras förlossning varit. Vikt, längd och hur länge det tog att födas.
Nästa dag kom ett gäng elever, som absolut ville gå igenom läxan med en gång. Intresset var med andra ord mycket stort. Jag skrev upp fakta, som varje elev delgav mig, på tavlan. Man kan ju göra en mattelektion av det här, tänkte jag. Döm om min förvåning när jag ser resultatet.
De cirka fem elever i klassen, som stack ut, vad det gällde inlärning eller uppförande, tysta, utåtagerande och så vidare. Alla de fem eleverna hade haft en annorlunda förlossning. 15 minuter i taxi, tvillingfödsel där en fått navelsträngen runt halsen, utdragen förlossning och så vidare.
Nästa årskurs 6 samma resultat. Varje gång fick jag samma resultat. De elever som ”stack ut” hade alla haft en annorlunda förlossning. En av eleverna, en pojke, som hade inlärningsproblem, konstaterade att "jag var blå också”.
Man kan inte spara på förlossningsvården. Det kostar att ta hand om dessa barn, som får förlossningsskador på grund av att det inte finns resurser. I Sverige 2021 ska inte barn behöva få dessa skador och problem.