Vi måste anstränga oss lite mer

Foto: Fotograf saknas!

LEDARE2014-10-01 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

”Bus number one goes from mugwort to hospital”.

Så kan det bli när man låter Google translate sköta översättningen av ens hemsida. Det är förvisso helt korrekt att gråbo heter mugwort på engelska (gräset alltså) men för en utländsk besökare blir det nog ändå tämligen obegripligt.

Denna nonchalanta inställning till besökare i allmänhet och de som inte pratar svenska i synnerhet är tyvärr mer regel än undantag för Gotlands del.

Mats Jansson, konsult inom besöksnäringen, har på uppdrag av Gotland Handel studerat hur förberedda vi är på Gotland för en ökning av utländska besökare. Detta framför allt med anledning av den förväntade ökningen av kryssningsgäster i och med den nya kryssningskajen. Han berättade om arbetet vid det frukostmöte som regionen ordnade i går med tema: ”Succésommmaren 2014”.

Vad gäller hur redo vi är för en kraftigt ökad kryssningstrafik kan man om man vill vara diplomatisk säga att här finns utvecklingspotential.

Denna potential gäller för övrigt inte bara utländska besökare. Jag brukar själv notera standard och underhåll på olika besöksmål eller ställen där man stannar för att äta eller fika.

Jag var nyss på ett känt etablissemang där man fick kryssa mellan stora stånd av brännässlor mellan borden på uteserveringen som i det stora hela var i behov av en hel del omsorg och underhåll.

Ännu mer nyss var jag på besök på Torsburgen, en plats jag inte varit på sedan mellanstadiet. Det var bra och synligt skyltat från stora vägen men en bit ner på avfartsvägen hamnar man vid en korsning där man kan välja att åka mot Ardre Lucka eller Tjängvide Lucka. Ingen skylt om vilken väg som leder till Torsburgen eller vad dessa luckor är och skillnaden mellan dessa.

Vi valde Tjängvide lucka eftersom det var kortast väg dit.

Väl framme knatade vi upp på burgen och hamnade till slut vid det skyltkors ni ser på bilden. Eftersom skyltarna inte sa oss något om vad det var eller hur långt det var till respektive mål vågade vi oss inte iväg eftersom vi hade begränsat med tid.

Detta är inget världsproblem men jag tycker det är en bra bild av hur lite vi anstränger oss för att serva våra besökare.

Som en så enkel sak som det här att ha öppet. Ann Konradsson på Picco barnkläder beskrev detta som sin nyckel till framgång. Folk vet att hon ”alltid” har öppet. Ser man på andra turistorter vet man också att butiker och kaféer har öppet till långt in på kvällen. När jag gick över Östercentrum sista söndagen i Medeltidsveckan slogs jag av alla stängda butiker.

När folk har lärt sig att det är stängt tar det lång tid att ändra på den saken. Visby Centrum har gjort bra satsningar på söndagsöppet och många hade också öppet till sent på kvällarna i somras. Men det behövs mer och det behövs fler som håller öppet längre del av året, över hela ön.

Ett annat viktigt inspel som kom var från Daniel Hillström som driver reklambyrå, och det är att utveckla det som redan finns. Bergman-turismen och Medeltidsveckan är bara två exempel där den internationella potentialen är snudd på oändlig.