PÄ bordet ligger just nu tre nya miljölagar som riskerar att skada den svenska skogsnÀringen helt i onödan.
I Sverige har vi en hÄllbar skogsindustri med en Ärlig avhuggning pÄ mindre Àn en procent. För varje trÀd som huggs ned planteras tvÄ nya. Detta betyder att vi i dag har dubbelt sÄ mycket trÀrÄvara i skogen jÀmfört med för hundra Är sedan.
EU vill utöka den sÄ kallade LULUCF-förordningen (anvÀndningen av land och skog) för att större skogsomrÄden ska stÄ orörda i syfte att absorbera koldioxid. Det paradoxala med den hÀr typen av restriktioner Àr att nÀr man minskar tillgÄngen av rÄvaran kan det i förlÀngningen minska den positiva klimatpÄverkan som var syftet.
Ur klimatsynpunkt Ă€r trĂ€ bĂ€ttre som byggmaterial Ă€n betong, och papper Ă€r bĂ€ttre som förpackningsmaterial Ă€n plast, eftersom trĂ€rĂ„vara binder kol. Detta anses av vissa vara skogens viktigaste uppgift â att trĂ€rĂ„varan ersĂ€tter fossila material.
Ăven för den svenska skogsnĂ€ringen, som sysselsĂ€tter över 120 000 personer, Ă€r det viktigt att det inte leder till att vi avverkar mindre.
Den andra lagen Ă€r EU:s naturrestaureringslag vilken krĂ€ver att mark ska Ă„terstĂ€llas till ursprungligt skick. Centralpunkten i diskussionen Ă€r vilken tidpunkt jĂ€mförelsen ska ske mot. Flera lĂ€nder har valt sitt intrĂ€de i EU som utgĂ„ngspunkt, det ger stora fördelar gentemot Sverige som istĂ€llet valt att jĂ€mföra med hur marken sĂ„g ut under förindustriell tid, det vill sĂ€ga mitten av 1800-talet. Skulle Sverige snarare vĂ€lja det egna intrĂ€det i EU, blir ingĂ„ngsvĂ€rdet Ă„r 1995 â en enorm skillnad.
EU vill Àven genom avskogningsförordningen stoppa avskogning utanför EU. Enligt den nya lagen mÄste företag som avverkar skog eller sÀljer trÀprodukter intyga att de inte bidragit till avskogning eller förstörelse av skog. Förutom bördan av en rejÀl ökning av administrativa regler, saknas riktlinjer och system för hur rapporteringen faktiskt Àr tÀnkt gÄ till. Vissa av kraven pÄ spÄrbarhet saknar dÀrtill verklighetsanknytning och företrÀdare för skogsindustrin varnar för att de inte ens Àr genomförbara.
Syftet Àr lovvÀrt, men utformningen Àr som sÄ ofta inte helt genomtÀnkt. Förordningen, som skulle trÀda i kraft vid Ärsskiftet om nÄgra mÄnader, fick sÄ mycket kritik att EU nu i dagarna beslutat att skjuta upp införandet ett Är (TN 2/10). Det ger utrymme att faktiskt dra upp riktlinjerna för hur rapporteringen ska gÄ till.
Det Àr viktigt att regeringen inte endast dras med av de lovvÀrda syftena bakom alla dessa regleringar utan faktiskt analyserar vad konsekvenserna blir för Sverige och vÄra unika förhÄllanden som Àr sÄ viktiga för vÄr basindustri. GÄr EU-förslag inte att stoppa, dÄ mÄste fokus ligga pÄ att implementera pÄ miniminivÄ utan att tappa vare sig i konkurrenskraft eller i grön omstÀllning.