Det har under valrörelsen talats en hel del om hÄrdare tag mot kriminella, fler poliser och avskaffade straffrabatter. Det Àr givetvis bra att en större del av politiken nu kan samlas kring att de som gjort fel ska straffas, Àven om en hel del polisiÀra resurser kunnat fristÀllas om myndigheten sysslade med mindre trams.
RÀttsstatens viktigaste princip Àr emellertid inte att straffa alla som gjort fel, utan att garantera att de som inte gjort fel inte heller straffas. Det Àr som sagt bra att brottslingar straffas men det Àr Ànnu mer angelÀget att sÀkerstÀlla att de som inte gjort fel varken blir eller behandlas som brottslingar. HÀr kan det vara vÀrt att pÄminna om Bernt Hallström.
Som led i detta arbete behöver vi bÄde revidera synen pÄ offerlösa brott, och inrÀtta en författningsdomstol. En författningsdomstol prövar om lagar strider mot grundlagen. Vi har förvisso bÄde lagprövningsrÀtt och LagrÄdet. Det Àr dock inte rimligt att en enskild ska hamna i trubbel och sjÀlv dra lasset för att fÄ olagliga lagar prövade, och erfarenheten visar att regeringen inte ens behöver tuta innan de kör över LagrÄdet.
Först pĂ„ listan stĂ„r dock att införa fri rĂ€ttshjĂ€lp i förvaltningsmĂ„l. Du kan begĂ„ de mest bestialiska och vidriga övergrepp, och veta att du fĂ„r juridisk hjĂ€lp och en rĂ€ttvis prövning. Skulle du dĂ€remot sköta din skog sĂ„ bra att staten vill ta den, eller om du blir sjuk och mĂ„ste hĂ€vda din rĂ€tt mot FörsĂ€kringskassan stĂ„r du utan hjĂ€lp och helt ensam mot statens fogdar â i statens egen domstol.
För hur vackert begreppet förvaltningsrĂ€tten Ă€n lĂ„ter gör denna ingen riktig prövning. Den Ă€r en chimĂ€r, en illusion om att den enskilde har en chans att fĂ„ felaktiga myndighetsbeslut överprövade och rĂ€ttade. Sanningen Ă€r dock att endast tvĂ„ procent av förvaltningsrĂ€tternas beslut gĂ„r emot myndigheterna, och att uttalad praxis Ă€r âOm du inte vet, följ myndighetens beslutâ. Detta trots att förvaltningsrĂ€tterna har en skyldighet att utreda hur det egentligen stĂ„r till. Det Ă€r denna skyldighet som gör att politikerna menar att det inte behövs rĂ€ttshjĂ€lp, domstolarna utreder ju sĂ„ att det blir rĂ€tt Ă€ndĂ„. Det fĂ„r dock snarast anses som en officiell hemlighet att rĂ€tterna inte fullföljer sin skyldighet.
Den senaste utredningen Ă€r frĂ„n 2009 och konstaterar att det finns âanledning att se över möjligheten till rĂ€ttshjĂ€lp pĂ„ det förvaltningsrĂ€ttsliga omrĂ„detâ. Utredarna hindrades dock frĂ„n att reda ut om förvaltningsrĂ€tternas utredningsansvar följs. Sedan dess har frĂ„gan om rĂ€tterna sköter sin skyldighet varit i stort sett död för politikerna. Detta trots att Ă€rendenas karaktĂ€r ofta Ă€r vĂ€ldigt ingripande för gemene man, böterna för en fortkörning Ă€r ju en vĂ€stanvind jĂ€mfört med att bli av med egendom eller slĂ„ss för sin rĂ€tt till assistans eller sjukersĂ€ttning, och att vi vet att myndigheten oftare fĂ„r baklĂ€xa nĂ€r den enskilde har advokathjĂ€lp.
Om det nu Àr som vi fÄr höra frÄn politikerhÄll, och myndigheternas arbete och förvaltningsrÀtternas prövning Àr sÄ bra att endast tvÄ procent av besluten blir upphÀvda, finns inga skÀl att undanta förvaltningsrÀtten frÄn den princip som gÀller i alla andra mÄl. NÀmligen att du om du fÄr rÀtt blir ersatt för dina kostnader. Medborgarna kommer ju fortsÀtta förlora 98 procent av prövningarna, och sÄledes sjÀlva fÄ betala sina kostnader. Om rÀttshjÀlp dÀremot Àndrar utfallen innebÀr det att staten under lÄng tid nekat mÀnniskor möjligheten att fÄ rÀtt trots att de haft rÀtt. Det Àr inte heller vÀrdigt en rÀttstat.