I Är firar Ärhundradets skattereform frÄn 1990 30 Är. Skattesystemet lades dÄ om mer omfattande Àn förr eller senare. S-regeringen dÄ trÀffade en uppgörelse med Liberalerna som stÄtt sig sedan dess i sina grundformer.
Men pÄ de 30 Är som gÄtt har mycket förÀndrats. Bolagsskatten, som frÄn början var runt 30 procent har sÀnkts till 21,4 nu. Förmögenhetsskatten, som 2006 gav staten 4,5 miljarder kronor, togs bort av alliansregeringen frÄn 2007.
Arvs- och gÄvoskatterna togs bort av S-regeringen frÄn 2005. Alliansregeringen omvandlade fastighetsskatten till en avgift som har samma nivÄ för fastigheter, vilket de med dyrbara fastigheter tjÀnade mest pÄ.
Ja, Sverige Àr gÀllande mÄnga skatter ett skatteparadis. Vad gÀller skatt pÄ egendom och bolag tar mÄnga jÀmförbara lÀnder i EU in mer i skatt Àn vad Sverige gör, i andel av bnp.
PÄ 70-talet byggdes den offentliga vÀlfÀrden ut och skattekvoten var runt 47 procent 1976. DÄlig konjunktur och andra oljekrisen gjorde att budgetunderskott och statsskuld steg i sex Är, trots att skattekvoten steg till runt 50 procent.
DĂ€r lĂ„g den kvar i nĂ€stan 25 Ă„r till runt 2006. Ăkad ekonomisk tillvĂ€xt efter en devalvering 1982 gav ökade skatteintĂ€kter vid ungefĂ€r samma skattekvot i flera Ă„r. I slutet av 80-talet var budgetunderskotten borta och statsskulden minskade, sĂ€rskilt i andel av bnp.
Alliansregeringen sÀnkte skatter, genom bland annat jobbskatteavdrag, motsvarande nÀstan fem procentenheter av bnp till en skattekvot pÄ cirka 43 procent.
SjÀlvklart sÄ ökade, trots minskad skattekvot, statens intÀkter i kronor rÀknat under denna period pÄ Ätta Är. En tillvÀxt skedde ju, Àven om ett tapp skedde i slutet av 2008 och början av 2009 som sedan togs igen.
Man kan sÀga att mer kronor kunde gÄ till vÀlfÀrd trots minskad skattekvot. Men framför allt sÄ ökade de resurser som gick till den privata sektorn, personer och företag.
Hade skattekvoten legat kvar pÄ fyra, fem procentenheter högre nivÄ, runt 47 eller 48 procent, hade runt 135 miljarder kronor mer, per Är, kunnat gÄ till den offentliga sektorn (stat, kommuner, landsting/regioner) och vÀlfÀrd i den.
Man kan sÀga om försvaret att det fÄtt mer pengar Àn nÄgonsin i kronor, exempelvis 43 miljarder kronor 2014. Samtidigt Àr dess anslag i andel av bnp lÀgst nÄgonsin, ditintills, pÄ 1,1 procent av bnp.
Att pÄstÄ att kommuner som har hög skattenivÄ sÀllan har en hög vÀlfÀrd Àr missvisande. De kommunerna, mÄnga i Norrlands inland, har ofta hög snittÄlder pÄ invÄnarna, med mÄnga av dem i Àldreomsorgen. De kommunerna har höga kostnader för Àldreomsorg.
Kommuner med lÄg kommunalskatt finns frÀmst runt storstÀder. Deras invÄnare har ofta hög snittinkomst. Ibland har dessa kommuner inte kommunala bostadsbolag med hyreslÀgenheter för att inte sÄ mÄnga lÄginkomsttagare ska bosÀtta sig i dem.
Och mÄnga kommuner med hög kommunalskatt Àr ytmÀssigt stora, med de kostnader som det medför för resor för hemtjÀnst och skolresor. LÄgt invÄnarantal ger ocksÄ kostnader för skolor och annat och för den delen badhus som inte kan bÀras av sÄ mÄnga som i folkrikare kommuner. Ofta Àr snittinkomsterna lÄga eftersom det Àr fÄ jobb med höga löner.
Vad gÀller inkomstskatt fanns fram till Ärsskiftet vÀrnskatten som gav cirka sex miljarder kronor Ärligen. Den Àr nu borttagen.
I en del andra lÀnder finansieras för övrigt en del av vÀlfÀrden, som Àr offentlig via skatter i Sverige, via privata avgifter. Exempelvis för sjukvÄrd eller utbildning pÄ gymnasienivÄ (college) i USA.
Skatterna behöver höjas för en bÀttre vÀlfÀrd
Ăr det höga eller lĂ„ga skatter i Sverige? Mycket talar för att skatternas nivĂ„, som sĂ€nkts sedan 2006, behöver höjas i Sverige.
VÀlfÀrden behöver mer resurser i form av skatter.
Foto: Kallestad, Gorm
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.