Skatterna behöver höjas för en bÀttre vÀlfÀrd

Är det höga eller lĂ„ga skatter i Sverige? Mycket talar för att skatternas nivĂ„, som sĂ€nkts sedan 2006, behöver höjas i Sverige.

VÀlfÀrden behöver mer resurser i form av skatter.

VÀlfÀrden behöver mer resurser i form av skatter.

Foto: Kallestad, Gorm

Ledare2020-06-09 05:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

I Ă„r firar Ă„rhundradets skattereform frĂ„n 1990 30 Ă„r. Skattesystemet lades dĂ„ om mer omfattande Ă€n förr eller senare. S-regeringen dĂ„ trĂ€ffade en uppgörelse med Liberalerna som stĂ„tt sig sedan dess i sina grundformer. 
Men pĂ„ de 30 Ă„r som gĂ„tt har mycket förĂ€ndrats. Bolagsskatten, som frĂ„n början var runt 30 procent har sĂ€nkts till 21,4 nu. Förmögenhetsskatten, som 2006 gav staten 4,5 miljarder kronor, togs bort av alliansregeringen frĂ„n 2007. 
Arvs- och gĂ„voskatterna togs bort av S-regeringen frĂ„n 2005. Alliansregeringen omvandlade fastighetsskatten till en avgift som har samma nivĂ„ för fastigheter, vilket de med dyrbara fastigheter tjĂ€nade mest pĂ„.   
Ja, Sverige Àr gÀllande mÄnga skatter ett skatteparadis. Vad gÀller skatt pÄ egendom och bolag tar mÄnga jÀmförbara lÀnder i EU in mer i skatt Àn vad Sverige gör, i andel av bnp.
PĂ„ 70-talet byggdes den offentliga vĂ€lfĂ€rden ut och skattekvoten var runt 47 procent 1976. DĂ„lig konjunktur och andra oljekrisen gjorde att budgetunderskott och statsskuld steg i sex Ă„r, trots att skattekvoten steg till runt 50 procent. 
DĂ€r lĂ„g den kvar i nĂ€stan 25 Ă„r till runt 2006. Ökad ekonomisk tillvĂ€xt efter en devalvering 1982 gav ökade skatteintĂ€kter vid ungefĂ€r samma skattekvot i flera Ă„r. I slutet av 80-talet var budgetunderskotten borta och statsskulden minskade, sĂ€rskilt i andel av bnp. 
Alliansregeringen sÀnkte skatter, genom bland annat jobbskatteavdrag, motsvarande nÀstan fem procentenheter av bnp till en skattekvot pÄ cirka 43 procent.
SjĂ€lvklart sĂ„ ökade, trots minskad skattekvot, statens intĂ€kter i kronor rĂ€knat under denna period pĂ„ Ă„tta Ă„r. En tillvĂ€xt skedde ju, Ă€ven om ett tapp skedde i slutet av 2008 och början av 2009 som sedan togs igen. 
Man kan sĂ€ga att mer kronor kunde gĂ„ till vĂ€lfĂ€rd trots minskad skattekvot. Men framför allt sĂ„ ökade de resurser som gick till den privata sektorn, personer och företag. 
Hade skattekvoten legat kvar pĂ„ fyra, fem procentenheter högre nivĂ„, runt 47 eller 48 procent, hade runt 135 miljarder kronor mer, per Ă„r, kunnat gĂ„ till den offentliga sektorn (stat, kommuner, landsting/regioner) och vĂ€lfĂ€rd i den. 
Man kan sÀga om försvaret att det fÄtt mer pengar Àn nÄgonsin i kronor, exempelvis 43 miljarder kronor 2014. Samtidigt Àr dess anslag i andel av bnp lÀgst nÄgonsin, ditintills, pÄ 1,1 procent av bnp.
Att pĂ„stĂ„ att kommuner som har hög skattenivĂ„ sĂ€llan har en hög vĂ€lfĂ€rd Ă€r missvisande. De kommunerna, mĂ„nga i Norrlands inland, har ofta hög snittĂ„lder pĂ„ invĂ„narna, med mĂ„nga av dem i Ă€ldreomsorgen. De kommunerna har höga kostnader för Ă€ldreomsorg. 
Kommuner med lĂ„g kommunalskatt finns frĂ€mst runt storstĂ€der. Deras invĂ„nare har ofta hög snittinkomst. Ibland har dessa kommuner inte kommunala bostadsbolag med hyreslĂ€genheter för att inte sĂ„ mĂ„nga lĂ„ginkomsttagare ska bosĂ€tta sig i dem. 
Och mÄnga kommuner med hög kommunalskatt Àr ytmÀssigt stora, med de kostnader som det medför för resor för hemtjÀnst och skolresor. LÄgt invÄnarantal ger ocksÄ kostnader för skolor och annat och för den delen badhus som inte kan bÀras av sÄ mÄnga som i folkrikare kommuner. Ofta Àr snittinkomsterna lÄga eftersom det Àr fÄ jobb med höga löner.
Vad gĂ€ller inkomstskatt fanns fram till Ă„rsskiftet vĂ€rnskatten som gav cirka sex miljarder kronor Ă„rligen. Den Ă€r nu borttagen.  
I en del andra lÀnder finansieras för övrigt en del av vÀlfÀrden, som Àr offentlig via skatter i Sverige, via privata avgifter. Exempelvis för sjukvÄrd eller utbildning pÄ gymnasienivÄ (college) i USA.