Sekulariseringen var ingen slump

SÄ försökte Socialdemokraterna avkristna Sverige.

KorsfÀstelsen som den framstÀlls St. Olav domkirke, Trondheim.

KorsfÀstelsen som den framstÀlls St. Olav domkirke, Trondheim.

Foto: Ole Martin Wold/NTB/TT

Ledare2023-04-07 09:45
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

En kristen lÄnghelg stundar. SÄ skriver Lena Andersson i romanen EgenmÀktigt förfarande och fÄngar i en mening det frÀmlingskap mÄnga av oss kÀnner inför en helg som pÄsk. Vi Àr lediga men varför?

Medan resten av Europa och vÀstvÀrlden firar det kristna Äret viktigaste högtid gÄr vi i Sverige runt utan att riktigt veta vad vi ska göra, eller varför. NÄgra reser till fjÀllen medan andra pÄtar i jorden. Allt fÀrre gÄr till kyrkan. Sverige Àr vÀrldens mest sekulariserade land. Det visar Äterkommande studier som till exempel World Values Survey. Sekularisering har skett över hela vÀstvÀrlden men ingenstans har avkristnandet gÄtt sÄ lÄngt som hÀr.

I boken Landet som glömde Gud, utgiven pĂ„ Norma förlag, 2002, hĂ€vdar historikern Per Ewert att det inte var en slump. Avkristnandet av Sverige var en medveten process som genomfördes uppifrĂ„n – ofta mot folkflertalets vilja.

De pĂ„drivande var radikala krafter inom socialdemokratin. Alva Myrdal, Artur Engberg och Stellan Arvidson Ă€r exempel pĂ„ opinionsbildare som Ewert tar upp. Skillnaden mot andra lĂ€nder var att i Sverige hade sĂ„dana religionskritiska samhĂ€llsförĂ€ndrare direkt tillgĂ„ng till regeringsmakten, och de hade god tid pĂ„ sig. Socialdemokraterna regerade Sverige i över 40 Ă„r. 

Under de tre statsministrarna Per Albin Hansson, Tage Erlander och Olof Palme genomfördes en rad reformer som pÄ olika sÀtt syftade till att avveckla den kristna tron som bÀrande samhÀllssyn. FrÄn början var tanken att den skulle ersÀttas med den marxistiska modellen, men med tiden var det i stÀllet en radikal individualism som blev den nya ideologins kÀrna.

TvÄ förÀndringar framstÄr i efterhand som sÀrskilt viktiga. Den första var politiseringen av statskyrkan. Det finns inget annat land dÀr de politiska partierna tagit direkt kontroll över en kyrka. Det gjorde att den dagsaktuella politiken blev kyrkans viktigaste rÀttesnöre. Den egna lutherska traditionen misstÀnkliggjordes. PrÀsterna anpassade sig och budskapen frÄn predikstolarna gick under 1900-talet i alltmer individualistisk och liberal riktning. Svenska kyrkan blev mindre inriktad pÄ att förmedla Bibelns berÀttelser och pÄskens budskap.

Den andra reformen som banade vĂ€g för vĂ€rldens mest sekulariserade land var att kristendomsĂ€mnet pĂ„ 1960-talet togs bort ur skolan och ersattes av det mer allmĂ€nt hĂ„llna religionsĂ€mnet. FrĂ„n att haft en central plats i skolungdomars vardag förpassades kristendomen till nĂ„gra fĂ„ timmar under en hel skoltid. Reformen bidrog ocksĂ„ till att kapa relationen mellan skola och kyrka pĂ„ den lokala nivĂ„n. Kyrkorummet, psalmerna och traditionerna blev inte lĂ€ngre nĂ„got som alla unga fick stifta bekantskap med. 

Över tvĂ„ miljoner svenskar skrev 1963 under en namninsamling för att kristendomsĂ€mnet skulle fĂ„ vara kvar. Politiken ville annorlunda. Utan att kĂ€nna till dessa förĂ€ndringar gĂ„r det inte att förstĂ„ dagens Sverige. Den lĂ„ngt dragna sekulariseringen var ingen slump, utan en process som tvingades fram uppifrĂ„n. 

GA

Detta Àr en ledare frÄn Gotlands Allehanda, som Àr oberoende moderat.