Det Àr underhÄllande att se 20 unga tjejer tÀvla om tvÄ ungkarlar som söker kÀrleken. En till synes hippie som gillar att resa och surfa, och den andra en ung pappa som söker den sista pusselbiten i sitt liv.
Intriger, drama och dejter i soliga Mexiko gör det hela till ett spÀnnande underhÄllningsprogram. Opolitiskt. Roligt. Lite oseriöst. Men kan det vara sÄ att Sverigedemokraterna ser realityprogram som sin nya plattform?
Att tÀvla om mÀn i modern tid kan anses vara förelagt och aningen misogynt men det gör underhÄllande TV. För att göra saker och ting Ànnu mer intressanta finns det en mullvad bland de tÀvlande tjejerna. En som inte Àr dÀr för kÀrleken utan för att spionera pÄ vad som sÀgs i huset dÄ killarna inte Àr nÀrvarande.
De flesta tror att det Àr Emely Ek som mullvad. Det visar sig att det enda Emely Ek dock Àr skyldig till Àr att hon Àr aktiv engagerad i Ungsvenskarna och fritidspolitiker för Sverigedemokraterna i Sörmland. Men tycker egentligen inte om dejtingprogram.
En sak som sticker ut bland de tÀvlande i programmet Àr just avsaknaden av mÄngfald. Ett problem som man kanske borde funderat pÄ vid castingen. Det Àr en extra provocerande aspekt av vad som blir en sann sverigedemokratisk dröm. De allra flesta blonda och den absolut majoriteten vit. SÄ Àven Emely. Omtyckt av de andra tjejerna och Àven av ungkarlarna sÄ ger hon ett varmt intryck.
Lite smÄkÀnd frÄn Tiktok sedan tidigare, dÀr hon visar upp sitt liv som sjuksköterska men ocksÄ sitt stöd för partiet, sÄ Àr hon en av de kvinnor som stöttar Sverigedemokraterna aktivt online.
Partiet anvÀnder medvetet kvinnor för att övertyga vÀljare om deras politik. De visar upp sin livsstil, till synes ofta progressivare Àn partiets egen politik. Hur det gÄr ihop i praktiken Àr lÀtt att ifrÄgasÀtta. Visar man en mer raffinerad sida för att öka stödet? Genom att undvika mer kontroversiella frÄgor, sÄsom migration? Det Àr högst troligt.
I TV4:s program Kalla Fakta dÀr man avslöjade partiets trollfabrik sÄ berÀttades det att man aktivt anvÀnder unga kvinnor i sina videor.
Det Ă€r en aktiv strategi eftersom mĂ€n inte tycker om att kolla pĂ„ kvinnor för politisk övertygelse. Utan att man litar pĂ„ att andra kvinnor ska influeras och sedan övertyga sina manliga partners. Det var en stor del av vad hela trollfabriken gick ut pĂ„. Att hitta rĂ€tt publik genom rĂ€tt budskap och plattform. Ăven om budskapet inte alltid Ă€r sanningsenligt.
Att Sverigedemokraterna skulle ha infiltrerat Bachelor för att vinna vÀljare Àr att dra det för lÄngt. Men om man funderar pÄ vad som hÀnder med deltagarna efter programmet sÄ Àr det inte alls lÄngsökt.
Det Àr inte ovanligt att personer som deltar fÄr en stor följarskara. De deltar i podcasts, andra program för intervjuer och gör ofta samarbeten med företag pÄ sociala medier.
För en politiker som söker vÀljare Àr det redan drömmen. Det kan innebÀra skillnaden mellan att bli vald eller inte.
I slutÀndan Àr sverigedemokrater som deltar i dessa program endast mÀnniskor. Kanske Àr de med för att genuint hitta kÀrleken, eller vara med i TV för att de vill.
Men det Àr viktigt att erkÀnna de fördelar som ett deltagande i realityshower ger för de individer som Àr med. Influencers och sociala medier Àr pÄ ett sÀtt vÄr tids makthavare vilket innebÀr att det Àr en viktig aspekt att ha i Ätanke.
Och vi redan vet om att det finns en risk att desinformation sprids genom Sverigedemokraterna och deras medlemmar.