Region Gotland har nu satt ner foten och erbjuder Destination Gotland och Gotlandsbåten ett förslag som löser båda rederiernas behov av kajplatser utan att störa den prioriterade statsfinansierade linjetrafiken.
Varken Destination Gotland eller Gotlandsbåten har så mycket annat att göra än att acceptera.
Regionstyrelsens ordförande Åke Svenssons (S) besked är klart och tydligt:
”Destination Gotlands fortsatta vägran att acceptera de ändrade villkoren kan tolkas som att de inte vill ha konkurrens” (---) ”Nu är det dags att även de visar en vilja att gå andra till mötes”.
Hårda ord till en av parterna i denna fråga där självklart båda sidorna varit måna om att skapa sig bästa möjliga villkor och inte utan vidare ge bort några fördelar till konkurrenten. Destination Gotland är helt klart den part som har mest att förlora i det fall logistik och tillgång till kajplatser skulle fallera.
Hur smart det är att peka ut den ena parten som the bad guy återstår att se, vi får väl lita på att det finns fog för detta.
Gotlandsbåten å andra sidan har fortfarande ingen båt att visa upp. Trots att den i juni, för snart ett halvår sedan, var helt klar och väntade bara på ett stabiliseringstest.
För bara någon vecka sedan berättade Gotlandsbåtens vd, Lars Meijer, att nu, nu var hon färdigrenoverad. Ändå letar man nu efter ett annat fartyg.
Gotlandsbåten har många och starka krafter emot sig men har också en del egen förvållad förtroendeskada att reparera genom att uppenbarligen inte ha sagt som det var i somras: m/v Västervik var helt enkelt inte färdig.
Destination Gotland har andra problem att brottas med. Ombordanställda som GT talat med menar att neddragningar av anställda gjort att säkerhetsrutinerna åsidosätts.
Man bryter också mot Arbetstidslagen genom att personalen inte får lagstadgad vila mellan arbetspassen. Detta är självklart helt oacceptabelt, inte bara för att företaget disponerar en halv miljard kronor årligen för att sköta en säker trafik till och från Gotland.
Att tulla på säkerheten är helt enkelt aldrig okej.
Men när man utför ett uppdrag för staten, där avtalet är hemligt så ingen kan granska huruvida uppdraget uppfylls, då har man åtminstone krav på sig att se till att passagerarna inte ska behöva oroa sig för att livbåtarna inte fungerar vid en eventuell nödsituation.
Samma ansvar har självklart personalen att inte använda säkerheten som slagträ i relationen till arbetsgivaren om det inte finns fog för att larma allmänheten.
Villkoren ombord på Destination Gotland är ingen intern fråga för rederiet. Det är en fråga för både staten, passagerarna och medborgarna och ska därmed ha full transparens.
Detta krav kommer vi inte att kunna ställa på ett fartyg som är registrerat i ett annat land med helt andra regler för sina anställda. Här får vi lita till Gotlandsbåtens omdöme men det är en faktor som fattas i resonemanget när somliga vill utmåla Destination Gotland som den onda draken och Gotlandsbåten som den räddande riddaren.