Jag ska verkligen inte påstå att knivar på en färja inte kan betyda potentiella problem. För en dryg månad sedan rapporterade Helagotland om hur kaptenen på M/S Drotten tvingades hantera en situation då en fransk passagerare av någon anledning satt och viftade med en kniv i salongen, vilket gjorde medpassagerarna nervösa. Mannen lämnade ifrån sig kniven efter flera uppmaning, var lugn resten av resan, men greps då han körde i land.
Jag ska inte heller påstå att kontrollen av färjornas passagerare är konsekvent drakonisk. Tvärtom faktiskt. Personligen har jag faktiskt, efter många år av relativt frekventa färjeresor, hittills aldrig någonsin blivit kontrollerad. Min bil har aldrig genomsökts och aldrig mitt bagage.
Desto obegripligare framstår då de till synes godtyckliga kontroller vid färjorna i Nynäshamn där Stockholms Hamnar tar sig rätten och exempelvis beröva förvånade resenärer en fickkniv eller liknande. Det är tyvärr ett återkommande fenomen. Nu berättar Helagotland om hur en man som var på väg till Medeltidsveckan fråntogs den schweizerkniv som låg i handskfacket. Tydligen utan att han ens fick ett kvitto i utbyte. Ska han inte ens kunna få sitt lilla verktyg tillbaka när resan är avslutad? Om väktarna som kontrollerade hans bil berättade han för Helagotland:
– De sa att de tog hand om allt som låg inom räckhåll från förarsätet.
Är inte det en väldigt egendomlig princip, om den verkligen tillämpas konsekvent? Så en fickkniv i baksätet är OK? Hur är det med en Morakniv i verktygslådan? Eller en brödkniv i husbilens besticklåda? På vilket sätt är det relevant vad som eventuellt kan nås från förarsätet? Speciellt som förarsätet i fråga kommer att vara tomt under hela överfarten.
Är det möjligen så att det inte är säkerheten som är det viktigaste, utan att man har någon utförd åtgärd att peka på som gör att man kan påstå att man gjort något för säkerheten? Ryggen ska hållas fri, men inte från knivar.
Camilla Strümpel, kommunikationschef på Stockholms Hamnar, skriver till Helagotland med anledning av det inträffade:
”Vi ser att vi kan vara tydligare med vad det är som gäller angående knivar och andra vassa föremål vid överfarten.”
Det här verkar som ett gott tillfälle för att Stockholms hamnar för sin egen del klargör vad meningen är med extremt selektiv silning av extremt små myggor, om man samtidigt sannolikt oupptäckt kan transportera en kamel med färjan.