DÀrför hör konsten och politiken inte ihop

Roald Dahls klassiska böcker kommer inte att skrivas om trots allt. Det Àr bra, men det Àr bara en liten vinst i ett stort kulturkrig.

Roald Dahl böcker förr nÀstan offer för tidsandan.

Roald Dahl böcker förr nÀstan offer för tidsandan.

Foto: Hanna Johre

Ledare2023-03-01 05:45
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

SÄ lÀnge kulturen anses politisk kommer man fortsÀtta vilja censurera tills bara det andefattigaste kan finnas kvar.

En stora kontrovers uppstod nĂ€r Roald Dahls böcker skulle redigeras för att ta bort det som kan uppfattas som krĂ€nkande eller inte inkluderande. Det var tal om att ta bort beskrivningar som “tjock”, “ful” och “galen”. Exempel pĂ„ vanliga kvinnliga yrken, som exempelvis kassörska, skulle Ă€ndras till forskare eller entreprenör. Projektet drogs tillbaka efter att det utlöst en bred folkstorm av missnöje, dĂ€r alla frĂ„n Storbritanniens premiĂ€rminister Rishi Sunak till författaren Salman Rushdie engagerat sig.

Det Ă€r i strikt mening inte korrekt att kalla vad som sker inom konstvĂ€rlden för censur, för det kommer sĂ€llan frĂ„n statligt hĂ„ll, men det Ă€r en slags sjĂ€lvcensur som motiveras av politiska impulser. Ofta kommer det frĂ„n Ă€ngsliga företag som Ă€r rĂ€dda för att bli “cancelled”, eller uthĂ€ngda, medan andra vill utmĂ€rka sig som sĂ€rskilt progressiva. Detta syns sĂ„vĂ€l i litteraturen som i övriga konstvĂ€rlden.

 Ett tydligt exempel pĂ„ detta Ă€r konststilen “Corporate Memphis”. De flesta har sett stilen pĂ„ en affisch eller bild i förslagsvis en barnbok, en myndighetspamflett eller pĂ„ sociala medier. Stilen Ă€r sĂ€rskilt utmĂ€rkande i tech-vĂ€rlden och innefattar geometriska former, med mĂ€nniskor utan sĂ€rskiljande drag och ofta mĂ„lade i pastell snarare Ă€n en hudfĂ€rg. Proportionerna Ă€r ofta fel, med sĂ€rskilt lĂ„nga armar eller ben eller nĂ„got annat som förstör illusionen av en riktig mĂ€nniska.

Det Àr tydligt att tanken med Corporate Memphis Àr att inkludera sÄ mÄnga som möjligt. Eftersom det Àr omöjligt för en blÄ, platt mÀnniska med lÄngt grönt hÄr och mÀrkliga armar att egentligen representera nÄgot sÄ inkluderar den alla. Men resultatet Àr inte vackert. Det Àr mÄnga gÄnger groteskt, och förutom i undantagsfall helt andefattigt. Genom att beskÀra konsten frÄn sÄ mÄnga lager och dimensioner finns det inte utrymme för nÄgon egentlig sjÀl, varför konsten uppfattas som platt och har kritiserats för att rentav vara dystopisk.

För att undvika att mer konst faller i samma fÀlla som Corporate Memphis mÄste den tillÄtas att andas, Àven nÀr den kan uppfattas som problematisk eller rentav krÀnkande. Konstverk frÄn andra tider, som Roald Dahls, kan och bör diskuteras. De bör sÀttas i sin historiska kontext för att göra de daterade attityderna förklarliga för barn. Att i stÀllet skrubba böckerna rena för allt som kan skava, vÀcka anstöt eller ge negativa associationer vore att göra bÄde barnen och konsten en björntjÀnst. Förutom det rent dystopiska i att avkrÀva att konsten ska anpassas efter för dagen rÄdande normer, och att lÀra barnen att man bör sudda bort det som Àr obekvÀmt, gör det ocksÄ konsten mycket sÀmre. Konstens uppgift Àr att nÀra sjÀlen, inte lÀxa upp den.

GA

Detta Àr en ledare frÄn Gotlands Allehanda, som Àr oberoende moderat.