Knappast billigare att dumpa skiten pÄ nÄgon annan

I dag kommer tekniska nÀmnden att ta upp frÄgan om konkurrensutsÀttning av slamtömningen.

Genrebild. Slamtömningen pÄ bilden har ingenting med ledares text att göra.

Genrebild. Slamtömningen pÄ bilden har ingenting med ledares text att göra.

Foto: Lena Dahlberg

Ledare2021-10-20 06:05
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Slamtömningen blev 2005 undantagen frĂ„n konkurrensutsĂ€ttning dĂ„ verksamheten blev billigare om den var kvar i regionens regi. Sen dess har det hĂ€nt en hel del. 

Enligt tekniska nĂ€mndens ordförande Karl-Johan Boberg (C) Ă€r det ett stort investeringsbehov i fordonsflottan som föranleder förslaget att konkurrensutsĂ€tta verksamheten. Ett investeringsbehov pĂ„ 14 miljoner kronor under tre Ă„r vilket ger ökade avskrivningskostnader pĂ„ 1,4 miljoner per Ă„r. Detta enligt de handlingar som finns tillgĂ€ngliga pĂ„ regionens hemsida. 

Hur detta kan vara billigare för en ny entreprenör kÀnns mÀrkligt. Om jag fattar siffrorna rÀtt kan regionen skriva av kostnaderna pÄ 10 Är. De entreprenörer som kan bli aktuella lÀr knappast ha en fordonsflotta med bra kvalitet och miljöstandard stÄende overksam och lÀr dÀrmed ha liknande investeringsbehov. Men med skillnaden att avtalet bara strÀcker sig över fyra Är och att avskrivningarna dÄ ska rymmas under den tiden. Med ett investeringsbehov pÄ 14 miljoner skulle det innebÀra avskrivningskostnader pÄ 3,5 miljoner per Är. Om nu inte regionen dumpar kraven pÄ miljövÀnliga motorer i upphandlingen och tillÄter Àldre bilar som tunga aktörer kan ha stÄende som reserv nÄgonstans i vÀrlden.

I vanliga fall kan man göra stora vinster genom att minska personalstyrkan, vilket vi sett nĂ€r regionen privatiserade tvĂ„ Ă€ldreboenden i Hemse. Men med bara Ă„tta anstĂ€llda varav tvĂ„ med deltidskontrakt, finns det inte sĂ„ stort utrymme för besparingar. Det finns knappast nĂ„gon entreprenör som i dag har anstĂ€llda utan arbetsuppgifter pĂ„ sina lönelistor. Det Ă€r dessutom rĂ€tt svĂ„rt att hĂ€mta sopor och slam under samma körning dĂ„ de uppgifterna krĂ€ver helt olika fordon. 

Men det Ă€r inte bara kostnader som anges som anledning till den föreslagna konkurrensutsĂ€ttningen. I förvaltningens underlag kan man utlĂ€sa att det finns arbetsmiljöproblem. Det gĂ„r dĂ€remot inte att se vilka problem man avser och pĂ„ vilket sĂ€tt de skulle bli bĂ€ttre med en annan utförare. 

Tydligare blir det nĂ€r jag lĂ€ser en insĂ€ndare frĂ„n fackförbundet Kommunals ordförande pĂ„ Gotland Pia Malmros. ”Kommunal har under en lĂ„ng tid signalerat att det finns problem pĂ„ arbetsplatsen, tyvĂ€rr för döva öron.” Malmros skriver ocksĂ„: ”TyvĂ€rr verkar det hĂ€r vara ett Ă€rende som handlar om att förvaltningen inte förmĂ„r att ta hand om situationen och vill lĂ€gga ut till nĂ„gon annan aktör för att stĂ€da upp efter sig.”

UtifrÄn Malmros beskrivning och de ekonomiska funderingarna jag har blir det hÀr knappast billigare. Visserligen slipper regionen investera i bÄde nya fordon och i personalens arbetsmiljö. De problemen dumpar man i stÀllet i knÀt pÄ den eventuella entreprenören, som med största sÀkerhet kommer att ta ordentligt betalt av regionen.

Regionen borde lÀra sig att ta hand om sina egna problem för det blir knappast billigare att dumpa skiten pÄ nÄgon annan.

Gotlands Folkblad

Det hÀr Àr en ledare frÄn Gotlands Folkblad. Ledarsidan Àr oberoende socialdemokratisk.