Slamtömningen blev 2005 undantagen frÄn konkurrensutsÀttning dÄ verksamheten blev billigare om den var kvar i regionens regi. Sen dess har det hÀnt en hel del.
Enligt tekniska nÀmndens ordförande Karl-Johan Boberg (C) Àr det ett stort investeringsbehov i fordonsflottan som föranleder förslaget att konkurrensutsÀtta verksamheten. Ett investeringsbehov pÄ 14 miljoner kronor under tre Är vilket ger ökade avskrivningskostnader pÄ 1,4 miljoner per Är. Detta enligt de handlingar som finns tillgÀngliga pÄ regionens hemsida.
Hur detta kan vara billigare för en ny entreprenör kÀnns mÀrkligt. Om jag fattar siffrorna rÀtt kan regionen skriva av kostnaderna pÄ 10 Är. De entreprenörer som kan bli aktuella lÀr knappast ha en fordonsflotta med bra kvalitet och miljöstandard stÄende overksam och lÀr dÀrmed ha liknande investeringsbehov. Men med skillnaden att avtalet bara strÀcker sig över fyra Är och att avskrivningarna dÄ ska rymmas under den tiden. Med ett investeringsbehov pÄ 14 miljoner skulle det innebÀra avskrivningskostnader pÄ 3,5 miljoner per Är. Om nu inte regionen dumpar kraven pÄ miljövÀnliga motorer i upphandlingen och tillÄter Àldre bilar som tunga aktörer kan ha stÄende som reserv nÄgonstans i vÀrlden.
I vanliga fall kan man göra stora vinster genom att minska personalstyrkan, vilket vi sett nÀr regionen privatiserade tvÄ Àldreboenden i Hemse. Men med bara Ätta anstÀllda varav tvÄ med deltidskontrakt, finns det inte sÄ stort utrymme för besparingar. Det finns knappast nÄgon entreprenör som i dag har anstÀllda utan arbetsuppgifter pÄ sina lönelistor. Det Àr dessutom rÀtt svÄrt att hÀmta sopor och slam under samma körning dÄ de uppgifterna krÀver helt olika fordon.
Men det Àr inte bara kostnader som anges som anledning till den föreslagna konkurrensutsÀttningen. I förvaltningens underlag kan man utlÀsa att det finns arbetsmiljöproblem. Det gÄr dÀremot inte att se vilka problem man avser och pÄ vilket sÀtt de skulle bli bÀttre med en annan utförare.
Tydligare blir det nĂ€r jag lĂ€ser en insĂ€ndare frĂ„n fackförbundet Kommunals ordförande pĂ„ Gotland Pia Malmros. âKommunal har under en lĂ„ng tid signalerat att det finns problem pĂ„ arbetsplatsen, tyvĂ€rr för döva öron.â Malmros skriver ocksĂ„: âTyvĂ€rr verkar det hĂ€r vara ett Ă€rende som handlar om att förvaltningen inte förmĂ„r att ta hand om situationen och vill lĂ€gga ut till nĂ„gon annan aktör för att stĂ€da upp efter sig.â
UtifrÄn Malmros beskrivning och de ekonomiska funderingarna jag har blir det hÀr knappast billigare. Visserligen slipper regionen investera i bÄde nya fordon och i personalens arbetsmiljö. De problemen dumpar man i stÀllet i knÀt pÄ den eventuella entreprenören, som med största sÀkerhet kommer att ta ordentligt betalt av regionen.
Regionen borde lÀra sig att ta hand om sina egna problem för det blir knappast billigare att dumpa skiten pÄ nÄgon annan.