Naturvårdsverket fick i uppdrag av regeringen att föreslå en ny elbilspremie istället för klimatbonusen för elbilar som togs bort i november 2022. Den nya bonusen är betydligt mer komplicerad än den tidigare.
Enligt förslaget riktar den sig bara till privatpersoner i hushåll med upp till 80 procent av svensk medelinkomst. Endast hushåll utanför storstadsregionerna samt i områden med begränsad kollektivtrafik inkluderas. Det handlar om invånare i 177 kommuner som ingår i urvalet för subventionen, medan 113 kommuner hamnar utanför. Gotland räknas dock med i listan av de kommuner som ingår.
Med sina 600 bilar per 1 000 invånare har Gotland landets högsta biltäthet, men endast 1 352 (3,6 procent) av bilarna i kommunen var i slutet av 2024 elbilar enligt myndigheten Trafikanalys.
Premien föreslås gälla inköp eller leasing av ny eller begagnad elbil och summan som föreslås av Naturvårdsverket är 54 000 kronor fram till den 1 juli 2028 och 36 000 kronor därefter. Bilen får inte kosta mer än 500 000 kronor i inköp eller 4 700 kronor per månad i leasing och den som införskaffar bilen får inte tidigare ha ägt en elbil eller laddhybrid.
Spekulanter på elbilspremie kommer dock inte få utbetalningen på en bräde, utan bonusen föreslås delas upp månadsvis under uppemot 36 månader, och bilen måste behållas under hela utbetalningstiden. Att jämföra med den tidigare klimatbonusen som var en klumpsumma på 70 000 kronor sex månader efter inköp. Det är ett krångligt upplägg som föreslås. Tankarna går osökt till gårdsförsäljningen av alkohol. Något som i tanken kunde ha varit enkelt, görs onödigt komplicerat i praktiken.
Den nya elbilspremien kommer samtidigt som flertalet av biltillverkarna har backat på sina ambitioner att endast tillverka och sälja elbilar från år 2030. Huvudanledningen är att antalet nyregistrerade elbilar minskar, i Sverige har trenden avtagit efter att ha kulminerat i oktober 2023, när 39,5 procent av alla nyregistrerade bilar var en elbil.
År 2022 gick Audi ut med sina planer på att från år 2026 bara lansera helt eldrivna modeller och på sikt fasa ut försäljningen av alla bilar med förbränningsmotorer till år 2033. På grund av vikande elbilsförsäljning, backade biltillverkaren och gick i juli 2024 ut med att de fortsatt kommer satsa på hybridbilar, något Mercedes, Ford, Kia och BMW redan annonserat (Carup 22/7-24). I september 2024 övergav även Volvo Cars målet att vara helt elektrifierat år 2030 (DI 4/9-24).
Att det ska behövas en bonus för att fler bilister ska välja en elbil säger något om hur artificiell efterfrågan är. Det visar också floppen av skrotningspremien som infördes 2024, där en köpare av elbil som samtidigt skrotade en minst 15 år gammal bensin- eller dieselbil fick 10 000 kronor i bonus. Regeringen tog höjd för 50 000 ansökningar, de tre första månaderna sökte endast 209 personer om premien (Dagens Industri 26/11-24). Bilägarna är helt enkelt nöjda med att behålla sin fungerande men gamla fossildrivna bil. I alla fall till den premien. Regeringen höjde dock skrotningspremien i maj till 25 000 kronor. Återstår att se ifall det kommer göra någon skillnad.
Infostat påpekar att hindren för elbilens utbredning är dubbla. Elbilen är dyr i inköp och laddinfrastrukturen otillräcklig. Om regeringens nya elbilsbonus räcker för att ge tillräcklig skjuts till elbilsförsäljningen för att laddstationerna ska fortsätta breda ut sig, återstår att se. Det är lite en nutidens fråga om hönan och ägget, är det att elbilar säljs som driver investering i laddstolpar, eller är det tillgång till laddstolpar som gör att fler väljer elbil? Ett är säkert, utan möjlighet att ladda kommer inga bonusar i världen göra det möjligt att köra elbil.
Men det stora hindret för elektrifieringen som vi behöver prata mer om, är begränsad elnätskapacitet och effektbrist. Hur ska våra redan överansträngda elnät klara av hela kvarter eller hela städer som laddar alla sina elbilar samtidigt? Det är den gröna omställningens stora fråga. Innan den är löst kan inte hela bilparken bestå av elbilar. Och regeringen borde upphöra med den konstgjorda andningen.