De flesta politiker fÄr dÀrmed en vÀlförtjÀnt ledighet. AnstÀllda politiker och de med nÀmndansvar kan sannolikt inte rÀkna med helledigt frÄn politiken men tempot vÀxlar ner.
NÀsta regionfullmÀktige sammantrÀder inte förrÀn om tre mÄnader, den 19 september och Àven nÀmndernas sammantrÀden gÄr pÄ sparplÄga fram till september. Det Àr faktiskt lite samma mÀrklighet som med skolans lÄnga sommaruppehÄll.
I otakt med en samtid som bara rusar pÄ.
Vid dagens sammantrÀde kommer det att handla mycket om pengar.
DelÄrsrapport, tillÀggsanslag och budgetbeslut. Man ska ocksÄ faststÀlla övergripande prioriteringar inför perioden 2024-2027.
Det Àr vÀldigt bra att man har tydliga mÄl, bÄde mer som visioner och konkreta mÀtbara mÄl.
MÄl handlar oftast om att utveckla och göra mer. Det pÄverkar i sig andra mÄl, nÀmligen ekonomiska.
Hur det Àn lÄter i debatten rÄder det politisk enighet kring buffertmÄl pÄ 2 procent samt att nÀr verksamhet och ekonomi stÀlls mot varandra Àr det ekonomin som gÀller.
För att minska risken att tvingas till trista, trÄkiga och ibland omöjliga besparingar pÄ verksamhet brukar man allmÀnt ha generella krav pÄ pÄgÄende effektiviseringar av verksamheten. Ny teknik och nya arbetssÀtt behöver stÀndigt tas i ansprÄk för att upprÀtthÄlla en verksamhets kvalitet och för att ge bÀsta nytta för vÄra skattepengar.
Detta beskrivs ibland som "dolda besparingar" som borde stoppas. I nÀringslivet Àr det ett fullt naturligt och sjÀlvklart sÀtt att se pÄ sin verksamhet.
Inom offentlig verksamhet rÄder det omvÀnda, om man ska hÄrdra det. Man krÀver och förvÀntar sig Ärliga upprÀkningar som nÄn sorts regel och hur det Àn gÄr fÄr man nya friska pengar varje nytt Är. Det Àr klart att kostnader ska rÀknas upp men det mÄste ocksÄ pÄgÄ en stÀndig ambition att vÀssa verksamheten.
Det krÀvs inte minst utifrÄn den vÀl kÀnda demografiska utvecklingen dÀr vÀgvalet till syvende och sist stÄr mellan höjd skatt, höjda egenavgifter eller kraftiga besparingar och neddragningar.
Mer kunskapsutbyte behöver ske mellan kommuner och regioner dÀr man kan lÀra av varandra. Det slÄs ofta fast att det inte finns nÄgot automatiskt samband mellan mer pengar och hög kvalitet.
För nÄgra Är sedan gjorde Svenskt nÀringsliv en studie med rubriken "Effektiviseringspotential och förklaringsfaktorer för effektivitet i kommunerna".
Det som dÄ kÀnnetecknade effektiva verksamheter var bland annat tydlig mÄlstruktur, lÄg personalomsÀttning och lÄga rekryteringskostnader, ekonomisk delaktighet och verksamhetsanpassad budget som skapas i dialog med verksamheten, proaktivt arbete för att sÀkerstÀlla kompetensförsörjning och tydlig roll- och ansvarsfördelning.
Mindre effektiva kommuner hade dessa gemensamma faktorer: för mÄnga mÄl utan koppling till verksamheten, avsaknad av kontinuerlig uppföljning, avsaknad av ett lÄngsiktigt strategiskt arbete inom bland annat teknik och kompetens, splittrad och ineffektiv förvaltningsstruktur.
Om man tÀnker sig en koncern motsvarande Region Gotlands storlek skulle det handla om ett företag med cirka 7 000 anstÀllda i tio dotterbolag (sex förvaltningar och fyra helÀgda bolag).
Det sÀtter ljuset pÄ verksamhetens omfÄng och komplexitet men ocksÄ insikt om vikten av stÀndigt utvecklingsarbete.