SÄ fÄr vi ett folkligt försvar

Folk och Försvars rikskonferens i SÀlen i veckan prÀglades av en förvÀntan sÄ spÀnd att den nÀrmade sig otÄlighet.

Nya hugade hemvÀrnare strömmar till som aldrig förr.

Nya hugade hemvÀrnare strömmar till som aldrig förr.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ledare2023-01-14 05:45
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

För första gĂ„ngen pĂ„ tre Ă„r möttes företrĂ€dare för det organiserade civilsamhĂ€llet och tunga företrĂ€dare för den svenska och internationella offentligheten – regeringen, försvars- och sĂ€kerhetsmyndigheterna, kungafamiljen, Nato – i samma fysiska rum. OmvĂ€rldslĂ€get har förĂ€ndrats drastiskt sedan sist, och de politiska ambitionerna Ă€r numera skyhöga.

Alla var rörande överens om en stor men enkel sak: det Àr mycket som mÄste göras. Anföranden och samtal prÀglades av plikt, totalförsvar och höjd civil och militÀr beredskap. Det som nu sker Àr ett paradigmskifte, vilket mÄnga, inklusive de bÄda svenska försvarsministrarna, har pÄpekat. En upprustning av historiska dimensioner. SammanhÄllning och ansvar, snarare Àn fredsskadad individualism.

Flera av konferensens talare, frĂ„n berörda myndigheter och forskare till Marcus Wallenberg och de frivilliga försvarsorganisationerna, betonade frĂ„n scenen vikten av samordning. ”SĂ€g vad vi ska göra sĂ„ gör vi det.” Henrik Landerholms nyinrĂ€ttade roll som nationell sĂ€kerhetsrĂ„dgivare, och det likaledes nya och Ă€nnu inte sammankallade nationella sĂ€kerhetsrĂ„det, fĂ„r antas ha en sĂ„dan funktion.

En samordning av det offentligas insatser vore efterlÀngtad. DÀremot Àr det inte alls sÀkert att det rÀcker för att nÄ den breda befolkningen. LÄngt ifrÄn alla hör till det prydligt organiserade Sverige som Folk och Försvar samlar. Kanske mÄste staten hitta samarbeten med arbetsgivarsidan för att till exempel engagera medborgarna i ÄterupprÀttade driftvÀrn kopplade till arbetsplatsen.

Natos krigsplanering sammanfattas ofta i den enkla devisen ”en för alla, alla för en”. Samma devis rĂ„der för den svenska beredskapen för kris och krig. Skillnaden Ă€r att alla i den kontexten innebĂ€r precis hela befolkningen: du och jag och varenda kotte i grannskapet. En genuin sĂ„dan förĂ€ndring gĂ„r inte att samordna sig till frĂ„n en möteslokal under Stockholm. Det krĂ€ver att alla, hög som lĂ„g, tar sitt ansvar. 

Det kan alltsÄ bli svÄrigheter att ÄtergÄ till det system med samordning i form av allomfattande planering och lÄngtgÄende pliktlagstiftning som vi en gÄng lÀmnat bakom oss. SvÀllande byrÄkrati som förbrukar bÄde ekonomiska och mÀnskliga resurser för att hantera en hypotetisk risk Àr sÀllan det bÀsta sÀttet att skapa motivation. LikvÀl Àr det troligt att ett pliktsystem Äterigen kommer behövas. Kanske inte lika omfattande som under kalla kriget, men definitivt en ÄtergÄng.

Det behövs ocksÄ en mentalitetsförÀndring. Att försvaret, inklusive den samhÀlleliga krisberedskapen, pÄ allvar slutar vara ett sÀrintresse. Att myndigheter, kommunala bolag och företag alla ser till sin egen motstÄndskraft och sitt eget krishanteringsansvar. Att varje hushÄll bÄde ser och tar sitt ansvar: att hjÀlpa sig sjÀlv, men ocksÄ beredskap för att hjÀlpa andra. De svaga lÀnkarna mÄste vara smÄ och fÄ om kriget eller krisen kommer. DÄ rÀcker det inte att vÀnta pÄ att nÄgon ska tala om för dig vad du ska göra. Du mÄste veta vad som gÀller.

GA

Detta Àr en ledare frÄn Gotlands Allehanda, som Àr oberoende moderat.