Parkeringsavgifter är ett ständigt återkommande diskussionsämne, och de tas sällan upp i positiva ordalag.
Inte ens när de fungerar som det är tänkt lyckas de positiva reaktionerna överrösta all negativ kritik.
Ta exemplet med de nyligen införda parkeringsavgifterna vid på Korpenområdet i Visby. Där finns en hel del verksamheter, bland annat de bägge vårdcentralerna Visby Norr och Visby Söder, dit personer behöver kunna ta sig med bil. Problem var bara att det ofta var svårt att hitta någon parkeringsplats på de fulla parkeringarna. Trots det väl tilltagna antalet parkeringsplatser.
Därför fann regionen att det var bäst att införa parkeringsavgifter och vips så finns det fullt av lediga parkeringar att tillgå för de som behöver ta bilen. Trots att de nu pågår byggnadsarbeten som upptar parkeringar både för att ha fullt svängrum för det jobb som görs, som för hantverkares bilar. Det kommer med andra ord att finnas fler platser att tillgå framöver.
Alla som besöker Korpenområdet borde vara nöjda då de slipper åka fram och tillbaka i sitt sökande efter en ledig parkeringsplats, även om jag förstår den personal som måste ta bilen till jobbet och nu tvingas betala för parkeringen. Men det är ett problem som också kan lösas rätt enkelt utan att återigen fylla parkeringarna.
I dagarna gick regionen ut med informationen att de kommer att införa parkeringsavgifter på parkeringar vid tre olika skolor i Visby. Det rör sig om parkeringar vid Tjelvarskolan, Norrbackaskolan och Törnekviors förskola som nu avgiftsbeläggs. Orsaken är den vanliga, det vill säga att skolornas parkeringar har fyllts av bilar som egentligen inte ska stå där.
En av anledningarna till att skolornas parkeringar plötsligt blivit populära är att Fastighetsägare runt omkring skolorna avgiftsbelagt sina parkeringar, vilket Björn Sandqvist, avdelningschef för fastighetsförvaltningen inom Region Gotland säger i en intervju med P4 Gotland.
Jag kan tänka mig att ägarna till de omkringliggande fastigheterna infört avgifter på sina parkeringar för att de haft så stora problem med fullbelagda parkeringar att besökare till de boende, eller till och med boenden inte kunnat hitta parkering.
Nu tvingas regionen i sin tur att införa egna avgifter som dessutom behöver vara högre än avgifterna på parkeringarna runt omkring för att få verkan. Detta enligt en artikel på Helagotland.se
Så har det fungerat även där jag bor, där fastighetsägarna med stora parkeringar för sina boenden försökt lösa problemen med fulla besöksparkeringar genom att införa p-avgifter. Just nu verkar min fastighetsägare ha fått bukt med problemen men det kan snabbt ändra sig om andra parkeringar runt omkring blir dyrare eller på annat sätt blir krångligare att parkera på.
Det vi ser är ett problem som aldrig kommer få ett slut, då den bakomliggande orsaken är en generell brist på parkeringar.
Det vi nu får se är i stället en tävling om vilken parkeringsägare som kan vara minst attraktiv för de bilägare som inte har en ”egen” parkering. En tävling där högst p-avgifter eller krångligast villkor vinner.
Den nya given för att minska antalet bilar i samhället verkar vara att krångla till det. Ska det inte bli krångligare att köra bil så ska det bli krångligare att parkera bilen. Samtidigt ser vi en utveckling där många familjer tvingas äga flera bilar då pendlingsavstånden för familjemedlemmarna ökar. Nu är det inte bara de vuxna som måste kunna pendla längre sträckor utan även barnen som valt att gå i en skola som ligger långt ifrån hemmet.
Detta samtidigt som standarden för nybyggda flerfamiljshus minskats gällande det antal parkeringsplatser som behövs per lägenhet.
Bristen på parkeringsplatser kommer öka och det medför att boende utan egen parkering kommer parkera där det är billigast och enklast. Vilket i sin tur gör att just den parkeringen blir full och tvingas höja avgiften, så bilägarna väljer en annan parkering i närheten som då blir full och höjer avgiften…. I en evig pågående ond spiral.