Sen Destination Gotland aviserade att höja priserna med 30 procent frÄn början av 2023 har företrÀdare för Gotland jobbat stenhÄrt för att försöka lindra följderna. De flesta av oss förstÄr hur prishöjningarna, som sammanlagt under 2022 innebÀr en 50 procentig höjning, kommer att drabba oss, men fÄ kan göra det med konkreta fakta. NÄgot som Àr ack sÄ viktigt för att vi ska fÄ gehör för de krav pÄ kompensation som framförs.
Region Gotland tog snabbt initiativ och har under nĂ„gra mĂ„nader arbetat med en djupare analys av följderna. I torsdags kunde vi hĂ€r i GT lĂ€sa om arbetet och det var ingen rolig lĂ€sning. âNĂ€r tillgĂ„ngen till en fungerande infrastruktur och mobilitet försĂ€mras, vilket den gör med den drastiska höjningen av transportkostnaden, startar effektkedjor som fĂ„r lĂ„ngtgĂ„ende och allvarliga konsekvenser för hela det gotlĂ€ndska samhĂ€llet.â
Rapporten tar upp risker för minskad inflyttning, högre utflyttning, vilket i sin tur innebÀr minskade skatteintÀkter och sÀmre möjlighet att hÄlla en hög kvalité pÄ den sÄ viktiga vÀlfÀrdsservicen som Region Gotland bedriver.
Ăven det gotlĂ€ndska nĂ€ringslivet riskerar att drabbas hĂ„rt, men det mest allvarliga Ă€r att vĂ„r sjĂ€lvförsörjningsgrad kan minska. En hög sjĂ€lvförsörjningsgrad Ă€r nĂ„got som vi av pandemi och Putins krig lĂ€rt oss Ă€r av största vikt. Skulle Gotland bli avskuret av nĂ„gon anledning behöver vi ha egen produktion av baslivsmedel, vilket nu hotas.
I analysen beskrivs Àven en risk för utflyttning frÄn den gotlÀndska landsbygden vilket innebÀr att det mesta blir svÄrare att göra. FÀrre boende innebÀr fÀrre som hjÀlper till med olika former av socken- och föreningsarrangemang. FÀrre arrangemang leder till slut till en döende landsbygd dÀr ingen vill bo kvar om de inte mÄste.
Region Gotland har oavsett fĂ€rg pĂ„ den politiska ledningen har pĂ„ ett offensivt sĂ€tt arbetat för att utveckla Gotland. Utvecklingsstrategin âVĂ„rt Gotland 2024â dĂ€r tolv mĂ„l styr regionens arbete kan nu bli riktigt svĂ„r att uppfylla. I analysen kommer regionen fram till att samtliga tolv mĂ„l pĂ„verkas och fyra mĂ„l drabbas riktigt hĂ„rt.
Vi har sett hur utflyttningen pÄverkat orter i Norrland och andra glesbygder. Orsakerna till urbaniseringen kan vi alltid diskutera, men jag tror inte nÄgon av de utflyttningsorter vi sett genom Ären hÀnvisat till att deras landsvÀg blivit för dyr. Visst, högre levnadsomkostnader och tvÄnget att köra allt lÀngre för den service som mÄnga andra kan ta cykeln till, har nog fÄtt en del att flytta, men ingen har tvingats betala för att ens köra pÄ vÀgen. Hur mÄnga broar som Àn byggs eller hur mÄnga vÀgfÀrjor som Àn sÀtts in har de varit gratis för trafikanterna.
Nu riskerar en hel landsÀnda bli en glesbygd som folk lÀmnar dÄ regeringen inte verkar ha intresse ta det ansvar som hade varit sjÀlvklart pÄ fastlandet.
Det Àr mycket viktigt att ha svart pÄ vitt med de problem som de kraftigt ökade fÀrjepriserna stÀller till med. Fakta ger alltid en större tyngd, men jag tror tyvÀrr inte ens fakta biter pÄ regeringen. De verkar sitta nöjda med de medel som redan tillförts utifrÄn avtalets utformning.
VÀnsterpartiets Linda Westerlund Sneckers stÀllde nyligen frÄgan om vilka initiativ infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) Àr beredd att ta för att kompensera resenÀrer och gotlÀndskt nÀringsliv.
Ministern svarar att han âkommer att noggrant följa hĂ€ndelseutvecklingen i de utmanande tider som nu ligger framför ossâ.
Som initiativ kÀnns det rÀtt tamt och vi kan ju fundera över om regeringen vÀljer att bara se pÄ medan Gotland riskerar att avfolkas.