Beskedet från flygbolaget BRA, att de byter destination från Bromma till Arlanda, kan onekligen få effekten att Bromma inte överlever till 2038.
Till TT säger BRA:s ägare Per G. Braathen: ”Jag tror inte att flygplatsen överlever utan oss”.
De orden landar sannolikt bittert i öronen på alla som genom åren kämpat för att behålla Bromma flygplats för dess geografiska fördelar. Bromma har varit hjärtevalet för jobbpendlande gotlänningar som vill ha kort flygtur och närhet till huvudstadens möten.
Vad var kampen för själva flygplatsen värd om den största aktören lämnar arenan och låter flygplatsen stå i det närmaste tom för Swedavia? En flygplats utan plan är en klen flygplats.
Enligt källor till Dagens Industri innebär troligen dagens besked från BRA att Swedavia lägger ned flygplatsen tidigare än planerat. ”Bollen kommer att hamna hos Swedavia som är väl införstådda i detta” säger en initierad uppgiftslämnare, till DI.
Att detta händer nu bottnar såklart i det förändrade resandet efter covid. Flygandet har inte fortsatt som förr efter pandemin. BRA behöver dra åt svångremmen på något sätt och genom att flyga på uppdrag av SAS har bolaget kammat hem ett uppdrag värt omkring sex miljarder över sju år. Efter årsskiftet blir Arlanda basen och Brommas dagar som huvudflygplats för BRA är över.
Det blev genast längre till fastlandet. Gotland hamnade ytterligare ett snäpp ut i Östersjön för Brommas bästa vänner. Det hjälper klent att SAS talar om fler dagliga flygningar till Visby, när det är mellan Visby & Arlanda de kärrorna går, med start 2025.
I Stockholm har Stadsbyggnadskontoret sedan tidigare ett uppdrag att utreda förutsättningarna för stadsutveckling på området där Bromma flygplats ligger. Den som vill tycka till om vad som ska hända i området efter att Bromma flygplats upphört har sedan en tid kunnat lämna enkätsvar på nätet. Förmodligen har slutåret 2038 kunnat upplevas avlägset för alla som hellre velat se bostäder, grönområden eller arbetsplatser i Bromma.
Jag antar att dagens besked om den nyvunna vänskapen mellan SAS och BRA resulterar i fler inskickade visioner till dem som jobbar med planprogrammet för den nya stadsdelen. En stadsdel utan framtida flygförbindelse till Gotland.
Flygplatschefen i Visby Gunnar Jonasson kommenterar dagens flygnyhet, kallt konstaterande, att det handlar om en väldigt stor förändring.
Det ska bli spännande att höra hur den efterföljande debatten blir i Sveriges riksdag. Regeringen Kristersson har sagt nej till en nedläggning av Bromma flygplats. Politiken spår - marknaden rår, liksom.