(Det hÀr Àr en ledare frÄn GotlÀnningens ledarsida, oberoende centerpartistisk.)
Regeringen vill bygga upp Sveriges krisberedskap. Det finns en risk att de drar fel slutsatser av coronapandemin inför framtiden.
För tvĂ„ Ă„r sedan damp broschyren âOm krisen eller kriget kommerâ ner i brevlĂ„dan hos 4,8 miljoner svenska hushĂ„ll. Skriften, som togs fram av Myndigheten för samhĂ€llsskydd och beredskap (MSB), tar upp flera möjliga krissituationer: allvarliga olyckor, extremt vĂ€der, IT-attacker, militĂ€ra konflikter och terrorattentat. Pandemier omnĂ€mns dock, som Hanne Kjöller uppmĂ€rksammade i Dagens Nyheter (4/4), inte med ett ord.
Det nya coronaviruset blottade tydliga brister i Sveriges pandemiförberedelser, och nu vill regeringen rÀtta till de försummelserna. I en debattartikel i Svenska Dagbladet (11/4) menar inrikesminister Mikael Damberg (S) och socialminister Lena Hallengren (S) att flera statliga utredningar Àr pÄ gÄng och att det finns en politisk enighet kring att stÀrka Sveriges civila försvar.
Konkret har regeringens försök att rusta upp civilförsvaret inte lett till sÀrskilt mycket de senaste fem Ären. MSB hör till dem som kritiserat regeringen för att arbetet gÄr för lÄngsamt och att de inte har tid att vÀnta pÄ utredningar.
Dessutom finns det inte nÄgon politisk överenskommelse om hur mycket civilförsvaret ska kosta. Allt som finns Àr ett förslag frÄn den parlamentariska Försvarsberedningen pÄ 4,2 miljarder kronor per Är i slutet av perioden 2021-2025.
Det Àr antagligen alldeles för lite pengar. Under kalla kriget kunde kostnaderna för det civila försvaret bakas in i verksamhetskostnaderna för statliga monopolföretag i stÀllet för sÀrskilda utgiftsposter i statsbudgeten. Den sanna kostnaden för totalförsvaret (det civila och militÀra försvaret) var dÀrför inte transparent, och kostnaderna för att bygga upp en ny version kan underskattas grovt.
Dessutom finns en risk att politiker, som vÀljs för fyraÄriga mandatperioder, inte fokuserar pÄ att rusta samhÀllet för de risker som Àr mest allvarliga pÄ lÄng sikt. Politiker tenderar att rusta oss för den kris som har varit, men sÀllan för den kris som kommer. Till exempel har hela Sveriges vaccinberedskap utgÄtt frÄn att nÀsta pandemi skulle vara en influensapandemi som fÄgel- eller svininfluensan, inte en coronaviruspandemi. Inget vaccinförrÄd i vÀrlden Àr behjÀlpligt om det Àr fyllt med fel vaccin.
Beredskapslager kan med andra ord inte rÀdda oss i varje lÀge, men det gÄr att göra den svenska krisberedskapen bÀttre. Först och frÀmst borde statliga utredningar i framtiden redovisa hur Sveriges krisberedskap pÄverkas av nya politiska förslag.
Regeringen och riksdagen behöver ocksÄ sÀtta en prislapp pÄ civilförsvaret, som inte fÄr prioriteras ner pÄ bekostnad av det militÀra försvaret. Dessutom kan Sverige genom EU ta initiativ till pristÀvlingar för att fÄ fram nya antivirala bredspektrum-lÀkemedel som kan sÀttas in tidigt mot nya virus i framtiden. För den bÀsta tiden att förbereda för nÀsta kris Àr redan nu.