NĂ€sta kris kommer att vara annorlunda

Politiker tenderar att rusta oss för den kris som har varit, men sÀllan för den kris som kommer.

Politiker tenderar att rusta oss för den kris som har varit, men sÀllan för den kris som kommer.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ledare2020-05-18 05:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

(Det hÀr Àr en ledare frÄn GotlÀnningens ledarsida, oberoende centerpartistisk.)

Regeringen vill bygga upp Sveriges krisberedskap. Det finns en risk att de drar fel slutsatser av coronapandemin inför framtiden. 

För tvĂ„ Ă„r sedan damp broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” ner i brevlĂ„dan hos 4,8 miljoner svenska hushĂ„ll. Skriften, som togs fram av Myndigheten för samhĂ€llsskydd och beredskap (MSB), tar upp flera möjliga krissituationer: allvarliga olyckor, extremt vĂ€der, IT-attacker, militĂ€ra konflikter och terrorattentat. Pandemier omnĂ€mns dock, som Hanne Kjöller uppmĂ€rksammade i Dagens Nyheter (4/4), inte med ett ord. 

Det nya coronaviruset blottade tydliga brister i Sveriges pandemiförberedelser, och nu vill regeringen rĂ€tta till de försummelserna. I en debattartikel i Svenska Dagbladet (11/4) menar inrikesminister Mikael Damberg (S) och socialminister Lena Hallengren (S) att flera statliga utredningar Ă€r pĂ„ gĂ„ng och att det finns en politisk enighet kring att stĂ€rka Sveriges civila försvar. 

Konkret har regeringens försök att rusta upp civilförsvaret inte lett till sĂ€rskilt mycket de senaste fem Ă„ren. MSB hör till dem som kritiserat regeringen för att arbetet gĂ„r för lĂ„ngsamt och att de inte har tid att vĂ€nta pĂ„ utredningar. 

Dessutom finns det inte nÄgon politisk överenskommelse om hur mycket civilförsvaret ska kosta. Allt som finns Àr ett förslag frÄn den parlamentariska Försvarsberedningen pÄ 4,2 miljarder kronor per Är i slutet av perioden 2021-2025.

Det Ă€r antagligen alldeles för lite pengar. Under kalla kriget kunde kostnaderna för det civila försvaret bakas in i verksamhetskostnaderna för statliga monopolföretag i stĂ€llet för sĂ€rskilda utgiftsposter i statsbudgeten. Den sanna kostnaden för totalförsvaret (det civila och militĂ€ra försvaret) var dĂ€rför inte transparent, och kostnaderna för att bygga upp en ny version kan underskattas grovt. 

Dessutom finns en risk att politiker, som vĂ€ljs för fyraĂ„riga mandatperioder, inte fokuserar pĂ„ att rusta samhĂ€llet för de risker som Ă€r mest allvarliga pĂ„ lĂ„ng sikt. Politiker tenderar att rusta oss för den kris som har varit, men sĂ€llan för den kris som kommer. Till exempel har hela Sveriges vaccinberedskap utgĂ„tt frĂ„n att nĂ€sta pandemi skulle vara en influensapandemi som fĂ„gel- eller svininfluensan, inte en coronaviruspandemi. Inget vaccinförrĂ„d i vĂ€rlden Ă€r behjĂ€lpligt om det Ă€r fyllt med fel vaccin. 

Beredskapslager kan med andra ord inte rĂ€dda oss i varje lĂ€ge, men det gĂ„r att göra den svenska krisberedskapen bĂ€ttre. Först och frĂ€mst borde statliga utredningar i framtiden redovisa hur Sveriges krisberedskap pĂ„verkas av nya politiska förslag. 

Regeringen och riksdagen behöver ocksÄ sÀtta en prislapp pÄ civilförsvaret, som inte fÄr prioriteras ner pÄ bekostnad av det militÀra försvaret. Dessutom kan Sverige genom EU ta initiativ till pristÀvlingar för att fÄ fram nya antivirala bredspektrum-lÀkemedel som kan sÀttas in tidigt mot nya virus i framtiden. För den bÀsta tiden att förbereda för nÀsta kris Àr redan nu.