Pojken, vid tillfället 15 år, vägrade stanna för att sen i hög hastighet försöka köra ifrån polisen. Tv4 har publicerat en film från ingripandet. (11/1)
När man ökar motorstyrkan på en moped slutar den vara moped och blir en motorcykel som ej får framföras på allmän väg. Bromsar och däck är inte dimensionerade för att behålla kontrollen i höga hastigheter, och fordonet blir därför livsfarligt och ska stoppas.
Polismannen noterade detta och bytte patrullbil mot motorcykel och stoppade mopeden. För detta vill nu chefsåklagare Nicklas Englund att han döms för tjänstefel.
Polisen har ett stort antal regler att förhålla sig till under ett förföljande. Detta regelverk innehåller bland annat följande:
“Mot bakgrund av förarens oskyddade och utsatta läge får ett förföljande av tvåhjuliga motorfordon eller motorfordon som saknar skyddande kaross ske endast om synnerliga skäl föreligger.
Synnerliga skäl att förfölja [...] kan föreligga om den flyende flyr efter att ha begått eller är på väg att begå ett grovt brott eller på annat sätt visat sig särskilt farlig för andra människors liv eller hälsa"
Förare av tvåhjuliga fordon är mycket riktigt oskyddade och löper därför större skaderisk än den som sitter i en bil. Skaderisken när fordonet står still vid vägkanten är dock nära noll. Att någon självmant ökar riskerna för sig själv kan inte vara polisens ansvar.
Att inte lyda polisens uppmaning att stanna bör rubriceras som vårdslöshet i trafik. Rekvisitet för att brottet ska betraktas som grovt är att gärningsmannen “visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom”.
Filmen visar att fordonet som en gång var en moped framförs i över dubbla tillåtna hastigheten på gångbanor, gräsmattor och cykelvägar. Likgiltigheten är uppenbar.
En laglig moped kör inte ifrån en polismotorcykel – det säger sig själv. Om normalläget blir att polisen följer efter och det medför större konsekvenser att smita än att stanna försvinner incitamenten och belöningen i att försöka köra ifrån polisen helt.
Förväntningarna på polisen är att myndigheten och dess anställda ska agera för att upprätthålla lag och ordning. Att medvetet premiera människor som uppvisar total avsaknad av respekt för andras liv och hälsa är inte att infria dessa förväntningar.
MC-polisen i Piteå bör frias, annars behöver reglerna ändras. Vi har upplåtit till polisen att ta ansvar för att trafiken ska vara så säker som möjligt. Att göra detta skall inte vara brottsligt. Går man på åklagarens linje löper den som stannar större risk att bli straffad än den som väljer att försöka åka ifrån polisen. Det är inte rimligt.
Chanserna att komma undan med brottslig verksamhet ska inte öka för att gärningsmannen under tiden utsätter andra för livsfara – tvärtom.