Oscar Lindster (S), ordförande i barn- och utbildningsnÀmnden (BUN), förklarade efter tisdagens möte nÀmnden:
â Vi kommer att ha kvar tvĂ„ högstadier pĂ„ norra Gotland, men vi kommer inte att köra pĂ„ som vi gjort hittills.
Inte? Vad Àr det dÄ som ska lösa de problem som fick förvaltningen att föreslÄ att de tvÄ högstadierna i Slite och FÄrösund skulle slÄs samman till ett, placerat i Slite? Hur ska man komma till rÀtta med problemen med bristande elevunderlag, utbildningens kvalitet och lÀrarrekryteringen?
Förvaltningen ska se över tjÀnsteplaneringen och försöka öka andelen undervisning med behöriga lÀrare genom fjÀrrundervisning och med ökat samarbete mellan skolorna och förflyttning mellan skolorna vissa dagar.
TÀnk, jag tycker inte alls att det lÄter som att det kommer att underlÀtta rekryteringen av legitimerade lÀrare. TvÀrtom, faktiskt.
Kommer en sÄdan hÀr ordning att göra att fÀrre högstadieelever som skulle kunna ha gÄtt i skolan pÄ Norr, vÀljer att Äka till Visby istÀllet? Vet ni vad, Äterigen tror jag att reaktionen snarare blir den motsatta.
Politikerna ger förvaltningen ett djupt problematiskt uppdrag. Men politikerna ignorerar samtidigt förvaltningens rÄd.
NÀmnden ger förvaltningen i uppdrag att "sÀkra kvaliteten pÄ högstadieskolorna pÄ norra Gotland genom alternativa lösningar och ökad grad av samordning".
Förvaltningen kommer att göra sitt bÀsta under omstÀndigheterna. Men förvaltningen ville ha radikalt annorlunda omstÀndigheter.
Utbildningsdirektör Torsten Flemming Àr professionellt saklig i sin kommentar till nÀmndens beslut:
â Som tjĂ€nsteman i förvaltningen sĂ„ Ă€r uppdraget att leverera sĂ„ tydliga och faktabaserade underlag till beslut som möjligt. HandlĂ€ggarna pĂ„ utbildnings- och arbetslivsförvaltningen har levererat ett vĂ€ldigt bra underlag med fokus pĂ„ elevernas mĂ„luppfyllelse och kvalitet i undervisningen.
â Politikerna har ett bredare perspektiv och har utifrĂ„n det tagit ett annat beslut Ă€n det som förvaltningen föreslog.
Ett annat sÀtt att uttrycka det Àr att Regionens skolpolitiker valda att prioritera nÄgot annat Àn skolans utbildning. Perspektivet Àr sÄ brett att utbildningen hamnar i skymundan.
Hur hÄllbart Àr BUN:s beslut? Hur lÀnge kommer det att dröja innan nÀmnden tvingas konstatera att den fortfarande stÄr inför samma problematik? Finns det nÄgon som tror att det hÀr Àr det sista vi hör om högstadiets organisation pÄ Norr?