HĂ„ller inte staten vad den lovar kan man stĂ€mma den. I mars i Ă„r meddelade Nacka tingsrĂ€tt att man tog upp en stĂ€mning av organisationen Aurora för prövning. 600 barn och unga stĂ€mmer staten för att de anser att denna inte lever upp till sina klimatpolitiska Ă„taganden. Parallellt med ett skadestĂ„ndskrav sĂ„ vill Aurora tvinga staten att uppfylla sina klimatmĂ„l. Staten svarade i juni och bemöttes av Aurora i en debattartikel i Aftonbladet (28/8â2023).
Fallet belyser mĂ„nga juridiska problem som otydlig lag ger upphov till. Hur ska man faststĂ€lla ansvar för skada som hela mĂ€nskligheten orsakar? Hur ska skada mĂ€tas för nĂ„gonting som pĂ„verkar hela mĂ€nskligheten? Vad har Sverige egentligen förbundit sig till och vad Ă€r Sveriges ârĂ€ttvisa delâ i klimatarbetet?
StÀmningar av denna sort Àr ingenting nytt i Europa. I NederlÀnderna, Tyskland och Belgien har liknande processer vunnit framgÄng dÀr staten bland annat har tvingats förtydliga klimatmÄl och klimatplaner. Sverige Àr rÀttsligt bundet av internationella konventioner samt egen lagstiftning att motverka klimatkrisen. 2017 antog riksdagen ett klimatpolitiskt program dÀr Sverige tog pÄ sig mÄnga abstrakta och ambitiösa klimatÄtaganden. Förslaget sÄgades av LagrÄdet dÄ det ansÄgs vara ett politiskt program snarare Àn mÀtbara mÄl.
Det Ă€r det hĂ€r som hĂ€nder nĂ€r man stiftar otydliga lagar. Man tvingar domstolar att göra politiska stĂ€llningstaganden som bĂ€st görs av politiker. Domstolar ska vara objektiva och opartiska. FrĂ„gar du tusen olika mĂ€nniskor vad Sveriges ârĂ€ttvisa delâ i klimatskulden Ă€r kommer du att fĂ„ tusen olika svar. Det Ă€r i slutĂ€ndan ett demokratiproblem dĂ„ makten flyttas frĂ„n de folkvalda politikerna till enskilda domare.
I debattartikeln anser Aurora att deras talan direkt bör lyftas till Högsta domstolen och kringgÄ den vanliga instansordningen. Det Àr möjligheter som finns i den svenska rÀtten för att klargöra situationer som inte Àr reglerade i praxis. Det hÀr Àr dock en specialbehandling som anvÀnds varsamt. Att stÀmma det offentliga Àr en dyr och ofta utdragen process. Det Àr inte lÀtt att fÄ rÀtt mot staten. Att pröva en politisk frÄga som denna i HD klargör i och för sig ett rÀttslÀge, men tvingar domstolen att ta stÀllning i de politiska frÄgor som omgÀrdar fallet.
Om nĂ„got sĂ„ fĂ„r nog Auroras önskan om snabbspĂ„r ses som att de fĂ„tt insikt i hur lĂ„ng tid rĂ€ttsliga processer tar. Det Ă€r ocksĂ„ konsekvensen av att anvĂ€nda rĂ€ttssystemet för att driva hem en politisk poĂ€ng. Regeringsformen Ă€r tydlig i sin första paragraf med att âall makt utgĂ„r frĂ„n folketâ. Det Ă€r politikens och demokratins sak att göra sĂ„dana hĂ€r övervĂ€ganden.
Att en domstol ska bestÀmma hur Sverige skött sina klimatÄtaganden Àr som att de ska recensera demokratin. Detta Àr inget för jurister utan en frÄga för vÀljarkÄren. Bra lagstiftning lÀmnar inte utrymme för politiska Äsikter.