Netflix-dokumentären gör att jag aldrig mer vill shoppa

Företagens strategier gör att människor blir shopaholics, vilket är förödande. Det är dags att ställa företagen till svars.

Vi uppmanas köpa mer saker än vi någonsin kommer behöver - särskilt under Black Week och Black Friday.

Vi uppmanas köpa mer saker än vi någonsin kommer behöver - särskilt under Black Week och Black Friday.

Foto: Fanny Juhlin

Ledare2024-11-21 08:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

En ny dokumentärfilm kom ut på Netflix i onsdags. I god tid före Black Friday som går av stapeln om en vecka. Den är häpnadsväckande och äcklande. Filmen heter ”Köp nu” (”Buy now”) och visar allt som är fel med vårt samhälle när det kommer till överkonsumtion. Man intervjuar personer som tidigare arbetat på stora företag såsom Unilever och Amazon. Och hela dokumentären ger en kalla kårar. Det är dags att utkräva ansvar från de stora företagen – på riktigt. 

Greenwashing och hittepå-kampanjer och pengar som ges till välgörenhet. Det hela kan anses vara så himla bra. Men det är en taktik som företag använder. De vänder uppmärksamheten bort från det man egentligen borde fokusera på. Miljöförstöringen, slavarbetet och massproduktionen. Hur mycket som det faktiskt produceras varje sekund - nog för att ge varje person på jorden vad den behöver flera gånger om och det skulle ändå bli över. Det framkommer i dokumentären att H&M gör 25 000 olika designer per år, medan Shein gör 1 300 000 stycken. Det är fler plagg än någon någonsin kommer kunna hinna använda. Och enorma mängder av dessa kläder hamnar på soptippar i andra länder - antingen för att de inte säljs eller efter att de använts ett fåtal gånger. 

Yngre generationen har fattat. De handlar på second hand. De har klimatångest. De har vuxit upp mitt i den rådande klimatkrisen. De bryr sig för att de drabbas. Men äldre generationer drabbas också. Har man bara valt att sticka huvudet i sanden och vara klimatförnekare eller vad är det frågan om!? På Instagram och TikTok är det video efter video där människor visar upp vad de handlat. Och det är inga nådiga 'hauls' de gör. De har samlat på sig rejält med grejer - upp emot tio olika paket med grejer är inte ovanligt att se. Det har blivit en del av vår vardag att se överkonsumtion. Och det har nu tyvärr blivit normen. 

Ett av de stora problemen är att man lägger stort ansvar på konsumenten i stället för att ta ansvar som företag. Det hela är oroväckande för det fungerar ju inte. Men sanningen är den att det inte helt är konsumenternas fel. Vi luras till att handla. Och i en värld där priser går upp med inflationen så är det inte konstigt att många vill slå till och köpa exempelvis julklappar. Men våra saker är inte heller gjorda för att hålla. Mobiltelefoner, datorer och kläder håller ett par år, som bäst. Med risk för att låta som en konservativ ”det var bättre förr”-politiker, så var tillverkning av saker och ting bättre förr. Man hade ett par klänningar som bäst. Och de höll. Typ hela livet. Nu köper folk 25 klänningar per år, utan att ens blinka. Och de går sönder efter några få tvättar. 

Det ligger några klick bort, var man än befinner sig. I intervjun med den tidigare anställde på Amazon så berättar hon att det alltid varit syftet. Man ska kunna ligga i sängen och beställa hem saker som ska komma direkt hem till en. Efter att ha drivit en kampanj för anställda som ville att Amazon ska värna om miljön fick hon dock sparken. Ett lätt sätt för företag att bli av med personer som inte håller med dem internt. Det är svårt att ställa enorma företag till svars. 

I hopp om att färre ska hetshandla under Black Friday – och numera Black Week nästa vecka försöker man ha kampanjer emot att handla. Men det räcker inte. Vi bombarderas konstant med saker vi "behöver" och det tar aldrig slut. Kanske skulle alla behöva se dokumentären och sluta shoppa. Även om det är företagen som behöver ändra sina produktion och marknadsföring. 

Gotlands Folkblad

Det här är en ledare från Gotlands Folkblad. Ledarsidan är oberoende socialdemokratisk.