Länsteatrarna har inte haft mycket publik under pandemin. Är det inte lika bra vi lägger ner dem? Dramaten och Operan i Stockholm? Bort med dem också! Byggnaderna kan bli attraktiva bostäder. Fotbollsarenor tar också en massa onödig plats, när de ändå inte får ta emot så mycket publik. Både ståplats och sittplats kan bli boplats.
Färjorna i Gotlandstrafiken är nästan nya. Men är det inte lika bra att vi skrotar dem och satsar på några mindre och bränslesnålare färjor, nu när det inte är så många som reser som det brukar vara? Bort med biografer och restauranger. Och nu när vi har tomma platser i äldrevården under pandemin så kan vi väl passa på att lägga ner några äldreboenden också. Visst, det brukade vara kö. Men inte nu!
Nej, som ovan är det inte många som tänker, naturligtvis. Förhållandena under pandemin är exceptionella och vi kan inte planera permanent infrastruktur på grund av tillfälliga nedgångar. Men just när det gäller flyget så är nedgången under pandemin tydligen ett argument för att lägga ner Bromma flygplats. Det är åtminstone så regeringen resonerar och planerar.
Det är naturligtvis nonsens. S/MP-regeringen försökte lägga ner Bromma flygplats flera år innan pandemin bröt ut. Och när flygbranschen helt tappade luften under vingarna i och med pandemin så får det nu bli ett svepskäl för att återaktualisera en plan som riksdagen satte stopp för förra gången det begav sig.
Gotlands socialdemokratiska riksdagsledamot Hanna Westerén klarar naturligtvis inte av att stå upp för Gotland och Bromma flygplats. Hon försökte i en kommentar ge sken av att det är ovissheten om vad som gäller som är värst, inte själva nedläggningen.
Det är naturligtvis också nonsens. När framtiden nu åter ter sig osäker för en flygplats som är viktig för Gotland, så finns det inget positivt i om detta hot skulle realiseras. Hoppet om att Bromma flygplats kan fortsätta finnas är bättre än den visshet som infinner sig när viktig infrastruktur destruerats.
När flygtrafiken återhämtat sig någorlunda så ryms inte den trafik som annars hade kunnat använda Bromma. Men än mer grundläggande är att Arlanda inte är något likvärdigt alternativ. Flygplatsen som ligger halvvägs till Uppsala kan inte fylla samma funktion som en mindre huvudstadsnära flygplats främst för inrikestrafik. Ambulansflyget har också stor användning av Bromma.
Flygbranschen genomgår dessutom en teknikutveckling som vi ännu inte vet resultatet av. Om vi exempelvis får möjlighet till elflyg mellan Gotland och fastlandet så kan det vara mycket viktigt att Bromma finns kvar.