S/MP- regeringen utsätter nu Bromma flygplats för en andra attack. Den första, under förra mandatperioden, stoppades av riksdagen.
I höstas, mitt under en pandemi som slagit stenhårt mot flygplatsen, hävdade statliga Swedavia som driver flygplatser att Bromma flygplats inte är lönsam och borde läggas ner. Jag tycker det säger sig självt att det vore vettlöst att dra en sådan slutsats under tider som dessa. Som för att understryka detta har en grupp privata investerare förklarat sig villiga att i rent vinstintresse ta över och driva Bromma flygplats vidare.
Vad grundar egentligen Swedavia sin vilja att lägga ner Bromma flygplats på? Det vet vi inte. Det är det nästan ingen som gör.
Maria Stockhaus, riksdagsledamot (M), sade tidigare i veckan om den utredning som Swedavia gjort till nyhetstjänsten fPlus:
– Den är hemligstämplad med hänvisning till att det är affärshemligheter. Det gör att inte ens vi som sitter i riksdagens Transportutskott har fått se den. Regeringen, som alltså ska fatta beslut i frågan, har vad jag vet inte heller läst hela utredningen, enbart fått en muntlig dragning. Att fatta ett så omvälvande beslut kring infrastrukturen som gäller inte bara Stockholm utan hela landet utan alla fakta, är minst sagt ett demokratiunderskott.
Hon är inte ensam om att reagera på detta. Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg, efterfrågar också utredningen om Bromma flygplats och tycker att det är många frågetecken som måste rätas ut:
– Det finns så många frågetecken kring Bromma och Swedavias rapport är bara den senaste i raden. Vi vet inte hur de har räknat, vi vet inte hur de tänker att trafiken på Bromma ska rymmas på Arlanda efter pandemin. Vi vet inget om det samhällsviktiga flyget som använder Bromma och närheten till sjukhusen i Stockholm. Vi vet inget om andra aktörer som har Bromma som bas. Att hemligstämpla med hänsyn till affärssekretess är också tveksamt. Vem ska lida men av att få läsa om hur Brommas ekonomi ser ut?
Det är inte bara det reguljära passagerarflyget till Bromma som är viktigt för Gotland. Bromma är en flygplats som är viktig även för sjukvården.
Självklart är Bromma flygplats inte lönsam just nu, mitt i en kris som slagit ut flygbranschen. Men krisen är övergående och flygbranschen står inför stora förändringar av andra skäl. Och det är skäl som kan göra Bromma flygplats ännu viktigare och mer vinstgivande än den var innan pandemin.
Jag tycker det är uppenbart att utredningen om Bromma flygplats är hemlig därför att den är full av hål. Regeringen försöker använda Swedavia för att åstadkomma något som Socialdemokraterna och Miljöpartiet misslyckades med under förra mandatperioden.