LÄt riksdagen rösta efter samvete

Riksdagens makt skulle stÀrkas genom sluten votering i regeringsfrÄgan.

Ledare2021-11-11 05:44
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Återigen kan en regeringsbildning avgöras med en rösts övervikt samtidigt som de enskilda riksdagsledamöternas har mycket lite att sĂ€ga till om. 
Stefan Löfven (S) lÀmnade pÄ onsdagen slutligen in sin avskedsansökan till talmannen (SVT 10/11). Detta efter att Centerpartiet kommit överens med regeringen i frÄgan om strandskyddet och förklarat sig villigt att stödja Magdalena Andersson (S) som statsminister (DN 10/11). RegeringsfrÄgan Àr dock inte sÀkert avgjord Ànnu.
VĂ€nsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar har krĂ€vt en offentlig uppgörelse för slĂ€ppa fram Andersson (SvD 8/11). Vilket gĂ„r stick i stĂ€v mot Centerns krav om att partiet inte ska fĂ„ nĂ„got inflytande. Även om partiledningarna lĂ€r komma fram till nĂ„gon slags lösning Ă€r det inte sĂ€kert att de fĂ„r med sig sina partikamrater.


Expressen har rapporterat (8/11) om oro för att vissa av Centerns riksdagsmĂ€n ska rösta för en Moderatledd regering. I synnerhet omnĂ€mns Helena Lindahl, ledamot frĂ„n VĂ€sterbotten, som röstade emot Stefan Löfven Ă„r 2019. Även om hon följde partilinjen i somras. Detsamma gjorde liberalen Nina Lundström trots att hennes parti röstade mot Löfven. Det vĂ€cker frĂ„gan om Andersson kan rĂ€ddas av fler liberaler.
Att ledamöterna Àr osÀkra pÄ hur de ska rösta Àr förstÄeligt. BÄde Liberalerna och Centerpartiet gick till val pÄ tvÄ löften som blev ömsesidigt uteslutande. Att inte samarbeta med SD och att vÀlja Ulf Kristersson (M) som statsminister. Vilket löfte som var viktigast för vÀljarna Àr inte sjÀlvklart.
 

Med en rösts skillnad mellan blocken ligger regeringsmakten mer Ă€n vanligt hos riksdagen – dĂ€r den hör hemma. Det svenska folkstyret ska förverkligas genom ett parlamentariskt statsskick dĂ€r regeringen ansvarar inför riksdagen. Varje ledamot har ett eget mandat frĂ„n vĂ€ljarna. DĂ€rför sitter kvar vid avhopp eller uteslutning, och dĂ€rför sitter de placerade efter valkrets i plenisalen – inte efter partitillhörighet.
Att det Àr partierna som vÀljer vilka kandidater som stÄr pÄ valsedlarna ger dock ledningen stort inflytande. I praktiken har dÀrför riksdagen blivit ett bihang till regeringen. Men det nya parlamentariska lÀget med svaga minoritetsregeringar har alltsÄ förskjutit maktbalansen till riksdagens fördel. Det borde utnyttjas.


Ett sÀtt vore att göra omröstningarna slutna för att fÄ bort vinandet frÄn partipiskan och lÄta ledamöterna följa sitt eget samvete för att tolka om ett förslag ligger i linje med ens vallöften. Enskilda ledamöter lÀr ha bÀttre koll pÄ vad vÀljarna i deras valkrets förvÀntar sig av dem Àn partiledningen i Stockholm.
FörhÄllandet mellan medborgare och folkvalda skulle dÀrför inte försÀmras. TvÀrtom kunde det bli bÀttre om fler ledamöter röstade i linje med sina, och förhoppningsvis sina vÀljares, övertygelser. DÀremot skulle ledamöterna stÀrkas i förhÄllande till sina partier. Med slutna omröstningar skulle vi ocksÄ fÄ en regering som garanterat har riksdagens förtroende.