Kreativiteten borde flöda över nu i dessa kristider

Företag som drabbas av minskad orderingÄng eller försÀljning borde coronasÀkra sin verksamhet.

Nu i dessa krisens dagar borde kreativiteten flöda hos dem som drabbas.

Nu i dessa krisens dagar borde kreativiteten flöda hos dem som drabbas.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Ledare2020-04-08 05:01
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

NĂ€r krisen drar fram mĂ„ste kreativiteten flöda hos vĂ„ra företagare. Annars riskerar företaget att dras med i den konkursvĂ„g som lĂ€r komma. Jag kallar det för att coronasĂ€kra sin verksamhet. Som jag nĂ€mnde i gĂ„r Ă€r den ekonomiska kris vi nu ser inte orsakade av en brist pĂ„ pengar i samhĂ€llet. Detta gör ocksĂ„ regeringen alltför att motverka. Krisen handlar i stĂ€llet om ett förĂ€ndrat köpbeteende. DĂ„ mĂ„ste man som företagare hitta nya vĂ€gar till sina kunder, för det Ă€r ju inte de varor och tjĂ€nster man saluför som blivit förlegade. Men viljan finns hos de flesta att rĂ€dda den service som man inte nyttjar nu men vill kunna nyttja efter coronakrisen. PĂ„ TV vĂ€djade en person jag tappat namnet pĂ„, men som var knuten till nĂ„gon företagsorganisation, att det Ă€r nu som personer med bra lön och sĂ€kra anstĂ€llningar ska anvĂ€nda sina pengar till konsumtion. 

I gÄr uppmÀrksammades jag pÄ en facebooksida dÀr gotlÀndska företag kan informera om de erbjudande dem har i dag dÀr du bland annat kan betala i dag, men anvÀnda senare. Företag kan pÄ samma sida visa erbjudanden som kan skickas till kunden. Facebook sidan Àr ett fantastiskt initiativ, men varför skulle det krÀvas en kris och en fastlÀnning för att hitta den hÀr lösningen. Varför har inte den gotlÀndska nÀringen en egen gemensam försÀljningsportal pÄ webben? Varför finns det inte ett "Gotlando", eller varför Àr det existerande "Gotlando" inte mer kÀnt?

NÀr kunderna inte kan komma till affÀrerna mÄste affÀrerna komma till kunden. MÄnga handlare har redan skapat olika nya koncept och mÄnga av dem som inte hade utkörning har fixat det. Liknande utveckling har skett inom restaurangbranschen. Men samtidigt har den gotlÀndska taxirörelsen och andra företag som fraktar gods stora problem. Varför inte skapa ett samarbete mellan handeln och ett taxibolag eller ett speditionsföretag?

Lantbrukare signalerar att de kan fÄ en stor brist pÄ arbetare. Samma risk har Region Gotland sett inom sjukvÄrden. Region Gotland har, precis som mÄnga andra regioner, gÄtt ut och bett personer med vÄrdutbildning att höra av sig om de Àr beredda att hoppa in vid en eventuell personalbrist, och mÄnga har nappat. Vissa kommuner och regioner har till och med startat upp snabbutbildningar för akutsjukvÄrd. HÀr kan LRF haka pÄ trenden och söka efter personer med kunskaper som passar deras medlemmars verksamheter. DÄ de rÄvaror som lantbruken producerar Àr livsviktiga för oss borde staten stÀlla upp med resurser till utbildning och andra eventuella ökade kostnader som tillkommit pÄ grund av coronakrisen.

Pengarna finns i samhÀllet, men företagare mÄste hitta nya vÀgar till sina kunder. DÄ borde kreativiteten flöda som aldrig förr, men gör den det?