Regeringen ser svagheter i dagens lärarutbildning. Bland annat att den inte förberedde lärarna tillräckligt väl för arbetet i skolarna och att avhoppen var för många. Eftersom risken för avhopp var större hos studenter med svaga betyg tillsattes en utredning om höjda antagningskrav. ”Väldigt många som kommer in på utbildningen kommer inte ut utan hoppar av. Det betyder ju naturligtvis att vi i längden får problem med att få fram tillräckligt många lärare för svensk skola”, förklarade Peter Honeth för SVT (10/10).
Även om utredningen ännu inte är färdig rapporterar tidningen Vi Lärare om höjda krav på kunskaper i det svenska språket. ”Mycket talar för att utredningen kommer att föreslå att det införs krav på C i svenska för de flesta lärarutbildningar. Svenska språket är lärarnas viktigaste verktyg och de behöver behärska det väl. Skärpta krav kommer att markera att det är en avancerad utbildning och ge den högre status, den status den förtjänar eftersom läraryrket är ett av de viktigaste yrkena” säger Peter Honeth, till Vi Lärare (11/11).
Det är kloka tankar. En av de viktigaste förutsättningarna för att bli en bra lärare är att ha gedigna språkkunskaper. Språket är grunden för kommunikation, undervisning och förmågan att förmedla kunskap.
Därför är det oroande att så många av nuvarande lärarstudenter inte klarat ett sådant krav. Enligt de beräkningar Vi Lärare redovisar skulle uppåt hälften av landets lärarstudenter falla bort om det krävdes C i svenska.
Hur kunde det bli så här? Ett C motsvarar bara medelnivå i kunskapsbedömningen. Det är inget högt betyg, i synnerhet inte när det handlar om högre studier. Vi utbildar i dagsläget lärare vars språkkunskaper i vissa fall är sämre än de kunskaper deras framtida elever förväntas ha.
Förslaget har givetvis mött kritik. Främst att en sådan åtgärd kan leda till en minskning av antalet behöriga sökande, att lärosätena måste sparka personal med färre studenter och att det kan förvärra lärarbristen. Det påpekas också att förslaget slår mot studenter från studieovana miljöer och de med svenska som andraspråk. Det är svårt att ta kritiken på allvar.
För låga krav på lärarutbildningen gynnar nämligen ingen. Studenterna skickas ut från sin utbildning utan tillräcklig god grund att stå på för att klara sina jobb. En lärare som inte fullt ut behärskar språket riskerar att missa i sin undervisning.
Undervisningen är till för eleverna. Om en lärare har svårt att förklara komplexa koncept, strukturera text eller förstå språkliga nyanser begränsas elevernas möjligheter att förstå och tillgodogöra sig ämnet. Kravet på C i svenska handlar därför inte enbart om vem som ska komma in på lärarutbildningen, utan om att säkerställa att lärarna kan ge eleverna den utbildning de både förtjänar och har rätt till.