I morgon ska regionstyrelsen yttra sig över förslaget pÄ regional utvecklingsstrategi för Gotland.
Inledningen i denna Àr vÀrd att skriva ut och sÀtta upp pÄ vÀggen:
âGotland har fantastiska förutsĂ€ttningar. Pulserande landsbygder och en levande stad, unika natur- och kulturvĂ€rden,ett rikt nĂ€ringsliv, mĂ€nniskor med en stark företagaranda och ett stort engagemang för sin bygd och för samhĂ€llsutvecklingen.
Att leva och verka pĂ„ en ö har alltid krĂ€vt nyfikenhet, samarbete, mod och uppfinningsrikedom. Det finns en stark tillit och nĂ€rhet mellan mĂ€nniskor. Som ö-region har vi genom historien varit öppna för influenser frĂ„n omvĂ€rlden. Allt detta stĂ€rker förmĂ„gan till förnyelse och omstĂ€llningâ.
Detta Àr alltsÄ inte visionen utan utgÄngslÀget. Det vore vÀldigt bra om vi kunde tÀnka mer pÄ det och ingjuta lite mer sjÀlvförtroende i vad vi faktiskt har och vad vi faktiskt Àr. Oavsett om vi bott hÀr hela vÄra liv eller om vi flyttade hit förra veckan.
De gotlÀndska landsbygderna Àr inte pÄ utdöende. Det Àr inte lÀngre ett myllrande folkliv i husen som det var förr nÀr mamma var hemma med barnen och de flesta försörjde sig pÄ smÄ lantbruk.
Men det finns en levande landsbygd över hela ön vilket Àr unikt för Gotland. Det handlar inte om att rÀdda landsbygden men om vi vill att den ska fortleva som i dag behöver vi lÄta bli att fatta beslut som lÀgger hinder i vÀgen för folk att bo utanför tÀtorterna.
Vi har sÄ enormt mycket gratis i form av dragningskraft och attraktion. Det talas ofta om skyhöga huspriser men det finns lika mÄnga billiga hus och lÀgenheter att köpa om man inte mÄste bo i Visby, pÄ FÄrö eller Storsudret.
Gotland var tidigt i startblocken för den digitala utvecklingen och har lÄngt före övriga landet en fiberuppkoppling i var mans hus. I stort sett.
Den springande punkten för ett sammanhÄllet Gotland Àr en fungerande, och tillgÀnglig kollektivtrafik. Det Àr i alla fall min uppfattning. Det var sÄ otroligt korkat att lÀgga ner jÀrnvÀgen men Àven om det fanns entusiaster som för nÄgot Är sedan ville Äteruppbygga den, Àr det nog mer konstruktivt att tÀnka framÄt Àn bakÄt.
Bussarna mÄste gÄ sÄ pass ofta, lÀngs rÀtt linjer och med sÄ pass lÄng uthÄllighet att det blir ett faktiskt alternativ att vÀlja. Varje dag.
Det Àr inte ett alternativ att ta bussen om den tar en timme lÀngre i restid Àn att ta bilen. Hur klimatsmart man Àn Àr, gÄr vardagspusslet och umgÀnge med familjen före att spara pÄ utslÀppen genom att Äka buss. Kalla mig cyniker men sÄ fungerar nog de flesta av oss.
SÄ landsbygderna behöver inga akutinsatser, dÀremot lÄngsiktiga och uppriktiga förutsÀttningar och villkor.
DÀr en rÀddningsaktion verkligen skulle behövas gÀllande regional utveckling Àr snarare Visby innerstad.
Jag tror ju inte sÄ mycket pÄ statlig inblandning i privatpersoners beslut och Àgande. Men var gÄr grÀnsen för hur stor andel av innerstaden som kan vara sommarnöje för besuttna medborgare?
Hur ska vÀrldsarvet Àven innebÀra att en stad lever i sin nutid och Àr tillgÀnglig för gotlÀnningarna som val av bostadsort?
HÀr finns inga enkla svar men nog Àr det vÀrt mer möda Àn att rÀdda landsbygder som i stora delar redan sprudlar av liv?