Om man vill ha uppmÀrksamhet i nÄgot forum brukar det fungera med att höja rösten. Men nÀr ljudvolymen redan Àr hög behöver man hitta andra mer dramatiska lösningar.
Politik Àr en bransch som krÀver att man Àr aktuell och stÀndigt syns och hörs annars riskerar man att glömmas bort. Partierna och rikspolitikerna slÄss om medias uppmÀrksamhet och under ett valÄr Àr det Àn mer tydligt.
Media Àr nu för tiden mycket snabba med att plocka upp motsÀttningar. Det Àr sÄ mycket lÀttare att skapa artiklar nÀr det finns andra parter som kan fylla dem med innehÄll, Àn nÀr reportrarna sjÀlva ska ha en granskande roll. Det har högeroppositionen ocksÄ kommit pÄ vilket visar sig genom att de ofta Àr emot förslag regeringen lÀgger trots att man egentligen Àr för dem. NÀr det inte ens hjÀlper att vara emot regeringen, dÄ fler partier har samlats i den fÄllan, dÄ mÄste man hitta andra vÀgar.
Men nÀr kriser, som Coronapandemin och Rysslands invasion av Ukraina, gett regeringen ett stort medialt utrymme, innebÀr det att det blir Ànnu svÄrare för de andra partierna att ta sig ur medieskuggan. DÄ behöver de vara riktigt kreativa för att hitta nya sÀtt för att vÀcka uppmÀrksamhet.
NÄgot som brukar ge uppmÀrksamhet Àr att slÀppa vÀder. Oftast görs det av misstag och ger en bÄde oönskad och pinsam uppmÀrksamhet, men för den som desperat söker uppmÀrksamhet kan det vara en lösning.
I fredags hade Ebba Busch (KD) tappat tÄlamodet pÄ partiets lÄnga medieskugga och slÀppte en riktig brakare för att fÄ uppmÀrksamhet. Brakaren var inte bara högljudd utan spred Àven en riktigt unken doft. En riktig Àggmök skulle mÄnga sÀga. Men det funkade. KD fick ordentligt med uppmÀrksamhet.
Plötsligt fick Busch och mÄnga av hennes partikamrater stort utrymme i media. Vilket vi kunde se Àven hÀr pÄ Gotland. KD fick nu möjlighet att förklara att brakaren hade blivit missförstÄdd. Den var möjligen högljudd, för att frÄgan var sÄ viktig, men den var lÄngt ifrÄn illaluktande. Den var, enligt KD:s alla företrÀdare, ett inlÀgg i en viktig politisk debatt och dessutom luktade den vitsippa.
Det var nog lĂ€ngesedan KD fick sĂ„ pass stort utrymme i media landet över. Internt lĂ€r man ha anvĂ€nt uttrycket âskitbraâ. Sex Pistols manager Malcolm McLaren sĂ€gs ha myntat uttrycket âall reklam Ă€r bra reklamâ och det Ă€r svĂ„rt att kalla Busch Ă€ggmök för nĂ„got annat Ă€n en braksuccĂ©. Ăven om den unkna doften lĂ€r hĂ€nga kvar Ă€nda fram till valet.