Ebba Busch spred en unken doft för att fÄ uppmÀrksamhet

Det finns mÄnga sÀtt att skapa uppmÀrksamhet, men att slÀppa vÀder och sprida en unken doft tillhör inte de vanligaste sÀtten.

Ebba Busch (KD)

Ebba Busch (KD)

Foto: Adam Ihse/TT

Ledare2022-04-27 06:40
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Om man vill ha uppmÀrksamhet i nÄgot forum brukar det fungera med att höja rösten. Men nÀr ljudvolymen redan Àr hög behöver man hitta andra mer dramatiska lösningar.

Politik Ă€r en bransch som krĂ€ver att man Ă€r aktuell och stĂ€ndigt syns och hörs annars riskerar man att glömmas bort. Partierna och rikspolitikerna slĂ„ss om medias uppmĂ€rksamhet och under ett valĂ„r Ă€r det Ă€n mer tydligt. 

Media Àr nu för tiden mycket snabba med att plocka upp motsÀttningar. Det Àr sÄ mycket lÀttare att skapa artiklar nÀr det finns andra parter som kan fylla dem med innehÄll, Àn nÀr reportrarna sjÀlva ska ha en granskande roll. Det har högeroppositionen ocksÄ kommit pÄ vilket visar sig genom att de ofta Àr emot förslag regeringen lÀgger trots att man egentligen Àr för dem. NÀr det inte ens hjÀlper att vara emot regeringen, dÄ fler partier har samlats i den fÄllan, dÄ mÄste man hitta andra vÀgar.

Men nĂ€r kriser, som Coronapandemin och Rysslands invasion av Ukraina, gett regeringen ett stort medialt utrymme, innebĂ€r det att det blir Ă€nnu svĂ„rare för de andra partierna att ta sig ur medieskuggan. DĂ„ behöver de vara riktigt kreativa för att hitta nya sĂ€tt för att vĂ€cka uppmĂ€rksamhet. 

NÄgot som brukar ge uppmÀrksamhet Àr att slÀppa vÀder. Oftast görs det av misstag och ger en bÄde oönskad och pinsam uppmÀrksamhet, men för den som desperat söker uppmÀrksamhet kan det vara en lösning.

I fredags hade Ebba Busch (KD) tappat tĂ„lamodet pĂ„ partiets lĂ„nga medieskugga och slĂ€ppte en riktig brakare för att fĂ„ uppmĂ€rksamhet. Brakaren var inte bara högljudd utan spred Ă€ven en riktigt unken doft. En riktig Ă€ggmök skulle mĂ„nga sĂ€ga. Men det funkade. KD fick ordentligt med uppmĂ€rksamhet. 

Plötsligt fick Busch och mĂ„nga av hennes partikamrater stort utrymme i media. Vilket vi kunde se Ă€ven hĂ€r pĂ„ Gotland. KD fick nu möjlighet att förklara att brakaren hade blivit missförstĂ„dd. Den var möjligen högljudd, för att frĂ„gan var sĂ„ viktig, men den var lĂ„ngt ifrĂ„n illaluktande. Den var, enligt KD:s alla företrĂ€dare, ett inlĂ€gg i en viktig politisk debatt och dessutom luktade den vitsippa. 

Det var nog lĂ€ngesedan KD fick sĂ„ pass stort utrymme i media landet över. Internt lĂ€r man ha anvĂ€nt uttrycket ”skitbra”. Sex Pistols manager Malcolm McLaren sĂ€gs ha myntat uttrycket ”all reklam Ă€r bra reklam” och det Ă€r svĂ„rt att kalla Busch Ă€ggmök för nĂ„got annat Ă€n en braksuccĂ©. Även om den unkna doften lĂ€r hĂ€nga kvar Ă€nda fram till valet.

Gotlands Folkblad

Det hÀr Àr en ledare frÄn Gotlands Folkblad. Ledarsidan Àr oberoende socialdemokratisk.