Jag höll på att gå i spinn när jag läste rubriken i Göteborgs-Posten.
"Polisen: Medborgarna har ansvar för långa passköer"
När jag läste artikeln var det som tur är inte riktigt så illa som rubriken fick det att framstå som. Det var inte på eget initiativ som Sara Lind, processledare för resehandlingar på polisens nationella rättsavdelning, lade en del av skulden på medborgarna. Den vinklingen stod reportern för och hon var dålig på att värja sig. Hon förklarade att medborgare som inte begärt nya pass under pandemin nu gör trycket extra stort.
"Är det medborgarnas ansvar då, att det ser ut så här?
– Det är klart att vi inte vill bolla över allt ansvar på medborgarna. Det finns ett ansvar för båda skulle jag säga."
Det är dock inte bara horder av passbehövande medborgare som orsakar köerna. Expressen skrev under veckan som gick om "fulbokningar" av tider för nytt pass som säljs svart på nätet och frågade Magnus Roglert, chef vid enheten för förvaltningsrätt hos polismyndigheten, vad man tänker göra åt det:
– Vi arbetar med en teknisk lösning för att kunna hindra att en och samma individ eller robotfunktion kan boka hur många tider som helst. Senast i dag fick jag info av IT-avdelningen att arbetet går väldigt bra. Vi hoppas lösningen är klar inom två veckor.
Det var ett bättre svar än det en pressekreterare på polisen gav när Dagens Nyheter frågade:
”Att boka tider som inte är avsedda för dig själv tycker vi inte är okej.”
Det är heller inte OK när usel myndighetsutövning gör att svenska medborgare förvägras sin rätt att resa. Det är illa nog när ett reseförbud orsakas av en pandemi, än värre är när detta hinder hävs men ersätts av en nytt i form av byråkratisk inkompetens.
Det är oacceptabelt när grundläggande myndighetsutövning som utfärdande av pass inte fungerar och staten bär också ett stort ansvar för läget.
Rusningen efter nya pass kom inte alls som en överraskning. Dagens Nyheter skrev för en dryg vecka sedan om hur polisen redan i höstas konstaterade att medborgarna skulle komma att behöva två miljoner nya pass i år.
Vad gjorde man för att förbereda sig för denna anstormning?
Inte ett dugg! Inte förrän verksamheten blivit helt överbelamrad och köerna flera månader långa har man nu börjat vidta några åtgärder. Extra obegripligt eftersom verksamheten i princip är självfinansierad. För den inte överdrivet arbetskrävande uppgiften att utfärda ett nytt pass tar staten 400 kronor.