Det Ă€r nĂ€mligen inte hela âden muslimska vĂ€rldenâ som Irans ayatolla Ali Khameni pĂ„stod i ett uttalande. Det Ă€r lika svĂ„rt att generalisera kring den muslimska vĂ€rlden som kring den kristna vĂ€rlden. Det Ă€r alldeles för spretiga begrepp.
Nog finns det enskilda mĂ€nniskor i hela vĂ€rlden som Ă€r arga över tilltagen att brĂ€nna koraner. Men att alla som bor i muslimska lĂ€nder unisont nu skulle drivas av ovilja mot Sverige har vi ingen anledning att tro. Om det fanns en verklig rörelse för att försvara troende muslimers intressen skulle denna rimligtvis prioritera förföljelsen av miljoner uigurer i Kina högre. Men mot den stora diktaturen i Ăster hörs sĂ€llan nĂ„gra kritiska röster frĂ„n Mellanöstern.
Hoten och fördömandena kommer direkt eller indirekt frÄn diktaturer och terrorgrupper. Ofta sÄdana som sjÀlva förtrycker och mördar andra muslimer. Dessa ser i koranbrÀnningarna en möjlighet att rikta missnöjet mot ett litet land lÄngt borta. MÄnga av protesterna och demonstrationerna ser ut att ha varit orkestrerade uppifrÄn snarare Àn naturliga. Det pÄminner oss om att det finns krafter som vinner pÄ att överdriva reaktionerna.
Iran Àr ett tydligt exempel. Det handlar om en av vÀrldens vÀrsta diktaturer. Just nu stressas regimen av ett uppror frÄn den kvinnliga delen av den egna befolkningen. Ayatollan dÀr kan knappast tala för en samlad muslimsk vÀrld nÀr han inte ens har de egna invÄnarna bakom sig. Dessa har fullt upp att klara vardagen under ett korrupt politiskt system.
Detsamma gÀller hoten som tidigare kommit frÄn olika ledare i Irak. De Àr sÀllan nÄgra demokratiskt legitima företrÀdare för de olika folken i den brÀckliga statsbildningen. Ofta handlar det om krigsherrar som skapar sin maktbas genom att trycka ned grannarnas rÀttigheter och stjÀla gemensamma resurser.
Det Àr viktigt att vi i det svenska offentliga samtalet Àr noga med definitioner sÄ att vi inte börjar att fortplanta retoriken frÄn diktatorerna.
TyvĂ€rr Ă€r somliga oaktsamma. I SR God morgon vĂ€rlden (23/7) avhandlades vad programledaren presenterade som âeffekten av de svenska koranbrĂ€nningarnaâ. Flera gĂ„nger upprepades att det fanns âen kris mellan Sverige och den muslimska vĂ€rldenâ. Det Ă€r ganska mĂ€rkligt för sĂ„ grova generaliseringar om muslimer skulle knappast tillĂ„tas i andra sammanhang.
Att det inte finns nÄgot verkligt folkligt stöd bakom gör förstÄs inte att vi kan ta lÀtt pÄ hoten frÄn diktatorerna och terroristerna. Som flera terrorforskare pÄpekat Àr hotnivÄn mot Sverige ny. Tidigare har det varit enskilda, som konstnÀren Lars Vilks, som hotats. Nu mÄlas Sverige och svenskar mer generellt ut som legitima mÄltavlor. Men skulden för detta mÄste lÀggas dÀr den hör hemma: Inte pÄ muslimer generellt utan pÄ diktatorerna och klanledarna som fortfarande hÄller stora delar av Mellanöstern i sitt grepp.