Har kryssningskajen blivit en rÄttfÀlla i rumpan pÄ oss?

Kryssningskajen i Visby skulle inte kosta de gotlĂ€ndska skattebetalarna nĂ„got, om jag minns rĂ€tt. Men nu kommer önskemĂ„let om extra pengar för att klara av rĂ€ntor och amorteringar för bygget av den nya bron.     

Den nya kryssningsbron som tar form vid Kopparsvik. ”En sĂ„ astrĂ„kig utgift”, tycker GotlĂ€nningens ledarskribent. ”Beslutsfattarna glömde ta höjd för infrastrukturen pĂ„ land nĂ€r hyran för kajen sattes”.

Den nya kryssningsbron som tar form vid Kopparsvik. ”En sĂ„ astrĂ„kig utgift”, tycker GotlĂ€nningens ledarskribent. ”Beslutsfattarna glömde ta höjd för infrastrukturen pĂ„ land nĂ€r hyran för kajen sattes”.

Foto: Henrik Radhe

Ledare2025-03-19 11:45
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

En mĂ„l och budgetskrivelse som lĂ€ggs fram under onsdagen innehĂ„ller en begĂ€ran frĂ„n tekniska nĂ€mnden om ramtillskott pĂ„ 2,7 miljoner per Ă„r, plus 250 000 kronor Ă„rligen för driften av Kopparsviksbron. Drift i betydelsen halkbekĂ€mpning, sopning, underhĂ„ll. 

Det rör sig inte om ett ”tillĂ€ggsanslag” som ska lösa en utgift en gĂ„ng för alla. Nej, det rör sig om ett Ă„rligt behov av den summan för att framöver tĂ€cka kostnader för Kopparsviksbron som det flĂ€skas pĂ„ med för 60 miljoner. Den summan har vi förresten Ă€nnu inte sett att det stannar med. 

En sĂ„ astrĂ„kig utgift. Bron över fĂ€rjeleden byggs ju inte för att nĂ„gon tycker att det Ă€r festligt, utan för att Trafikverket krĂ€vt en tryggare trafiklösning nĂ€r kryssningsresenĂ€rerna ska röra sig mellan fartyg och Visbys sevĂ€rdheter. 

Hemma har vi skakat pĂ„ huvudet Ă„t den knĂ€ppa tevereklamen dĂ€r en kvinna tappar upp ett bad till en man och lĂ€gger en rĂ„ttfĂ€lla pĂ„ badkarsbottnen, gömd av skum. Samma kvinna lĂ€gger ocksĂ„ en limstrĂ€ng pĂ„ toalettsitsen och mannen lĂ€mnar toan med sittringen fastklistrad vid rumpan. Kvinnan vill fĂ„ mannen - och oss - att kĂ€nna hur det Ă€r att sitta fast med för hög bolĂ„nerĂ€nta. 

GotlĂ€nningarna kan kĂ€nna efter nu hur det Ă€r att sitta fast i en gĂ„ngbro till en kryssningskaj. 

Det var ju inte meningen att gotlĂ€nningarna skulle fĂ„ den obehagliga upplevelsen att sitta ekonomiskt fastklĂ€mda i kryssningskajen. Men just nu verkar vi göra det. Region Gotland har ett avtal med en hyresgĂ€st vars vĂ€lvilja vi nu tycks hĂ€nvisade till, nĂ€r det gĂ€ller omförhandling av det mycket lĂ„nga kontraktet. 

NÀr regionfullmÀktige samlas den 24 mars stÄr det dÀr nyttjanderÀttsavtalet pÄ dagordningen. Regionstyrelsen vill fÄ de högsta beslutsfattarnas medskick att lÄta regiondirektören föra regionens talan i en omförhandling av avtalet och/ eller uppsÀgning av avtalet med Copenhagen Malmö Port Cruise Visby AB.

NÀr eniga gotlÀndska politiker i augusti 2014 beslutade att bygga kryssningskajen var det efter Äratal av funderingar pÄ den stora investeringen, hisnande 250 miljoner. De första utredningarna började göras 2003. LÀnge fanns hopp om EU-finansiering. Det visade sig vara svÄrt, men nÀr det talades om den stora kostnaden sÄ var det inte meningen att den skulle landa pÄ Gotland. Pengarna skulle hÀmtas hem genom att regionen skulle hyra ut kajen till Copenhagen Malmö Port, CMP, som Àgs av Köpenhamns kommun, danska staten, Malmö stad och privata investerare. Hyreskostnaden över hela avtalstiden skulle bli drygt 9,3 miljoner kronor Ärligen, sades det dÄ nÀr beslutet om kaj togs. En deposition pÄ 50 miljoner kronor skulle göras av CMP nÀr avtalet med Region Gotland trÀdde i kraft.

Kruxet idag: De tog inte höjd för infrastrukturen pÄ land

Det har hela tiden talats om ”kostnadsneutralitet” - det fina ordet för att kajen inte skulle bli en ekonomisk belastning. Gungor och karuseller ska gĂ„ ihop. HyresgĂ€sten skulle betala. Det kĂ€nner jag att vi blev lovade. Nu stĂ„r det i handlingarna till regionfullmĂ€ktige:
”Kryssningstrafiken via kryssningskajen medför allt högre kostnader för Region Gotland.”  

Jaha. Antalet anlöp och besökare överstiger förvÀntningarna, stÄr det ocksÄ. DÄ sÄ. DÄ ska vÀl investeringen kunna snurra runt utan att ske pÄ bekostnad av skola, vÄrd och omsorg. Eller dammbindning.

Skattekollektivet ska inte subventionera kryssningsverksamheten. Men sĂ„ kommer det att bli i Ă„tta Ă„r till, Ă€ven om avtalet sĂ€gs upp.    
Förhandlingssitsen Àr inte bekvÀm och rÄttfÀllan skaver.

Runt om pĂ„ Gotland gissar jag att det ekar: Vad var det vi sade!? 

GOTLÄNNINGEN

Det hÀr Àr en ledare. GotlÀnningens ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.