En mÄl och budgetskrivelse som lÀggs fram under onsdagen innehÄller en begÀran frÄn tekniska nÀmnden om ramtillskott pÄ 2,7 miljoner per Är, plus 250 000 kronor Ärligen för driften av Kopparsviksbron. Drift i betydelsen halkbekÀmpning, sopning, underhÄll.
Det rör sig inte om ett âtillĂ€ggsanslagâ som ska lösa en utgift en gĂ„ng för alla. Nej, det rör sig om ett Ă„rligt behov av den summan för att framöver tĂ€cka kostnader för Kopparsviksbron som det flĂ€skas pĂ„ med för 60 miljoner. Den summan har vi förresten Ă€nnu inte sett att det stannar med.
En sÄ astrÄkig utgift. Bron över fÀrjeleden byggs ju inte för att nÄgon tycker att det Àr festligt, utan för att Trafikverket krÀvt en tryggare trafiklösning nÀr kryssningsresenÀrerna ska röra sig mellan fartyg och Visbys sevÀrdheter.
Hemma har vi skakat pÄ huvudet Ät den knÀppa tevereklamen dÀr en kvinna tappar upp ett bad till en man och lÀgger en rÄttfÀlla pÄ badkarsbottnen, gömd av skum. Samma kvinna lÀgger ocksÄ en limstrÀng pÄ toalettsitsen och mannen lÀmnar toan med sittringen fastklistrad vid rumpan. Kvinnan vill fÄ mannen - och oss - att kÀnna hur det Àr att sitta fast med för hög bolÄnerÀnta.
GotlÀnningarna kan kÀnna efter nu hur det Àr att sitta fast i en gÄngbro till en kryssningskaj.
Det var ju inte meningen att gotlÀnningarna skulle fÄ den obehagliga upplevelsen att sitta ekonomiskt fastklÀmda i kryssningskajen. Men just nu verkar vi göra det. Region Gotland har ett avtal med en hyresgÀst vars vÀlvilja vi nu tycks hÀnvisade till, nÀr det gÀller omförhandling av det mycket lÄnga kontraktet.
NÀr regionfullmÀktige samlas den 24 mars stÄr det dÀr nyttjanderÀttsavtalet pÄ dagordningen. Regionstyrelsen vill fÄ de högsta beslutsfattarnas medskick att lÄta regiondirektören föra regionens talan i en omförhandling av avtalet och/ eller uppsÀgning av avtalet med Copenhagen Malmö Port Cruise Visby AB.
NÀr eniga gotlÀndska politiker i augusti 2014 beslutade att bygga kryssningskajen var det efter Äratal av funderingar pÄ den stora investeringen, hisnande 250 miljoner. De första utredningarna började göras 2003. LÀnge fanns hopp om EU-finansiering. Det visade sig vara svÄrt, men nÀr det talades om den stora kostnaden sÄ var det inte meningen att den skulle landa pÄ Gotland. Pengarna skulle hÀmtas hem genom att regionen skulle hyra ut kajen till Copenhagen Malmö Port, CMP, som Àgs av Köpenhamns kommun, danska staten, Malmö stad och privata investerare. Hyreskostnaden över hela avtalstiden skulle bli drygt 9,3 miljoner kronor Ärligen, sades det dÄ nÀr beslutet om kaj togs. En deposition pÄ 50 miljoner kronor skulle göras av CMP nÀr avtalet med Region Gotland trÀdde i kraft.
Kruxet idag: De tog inte höjd för infrastrukturen pÄ land.
Det har hela tiden talats om âkostnadsneutralitetâ - det fina ordet för att kajen inte skulle bli en ekonomisk belastning. Gungor och karuseller ska gĂ„ ihop. HyresgĂ€sten skulle betala. Det kĂ€nner jag att vi blev lovade. Nu stĂ„r det i handlingarna till regionfullmĂ€ktige:
âKryssningstrafiken via kryssningskajen medför allt högre kostnader för Region Gotland.â
Jaha. Antalet anlöp och besökare överstiger förvÀntningarna, stÄr det ocksÄ. DÄ sÄ. DÄ ska vÀl investeringen kunna snurra runt utan att ske pÄ bekostnad av skola, vÄrd och omsorg. Eller dammbindning.
Skattekollektivet ska inte subventionera kryssningsverksamheten. Men sÄ kommer det att bli i Ätta Är till, Àven om avtalet sÀgs upp.
Förhandlingssitsen Àr inte bekvÀm och rÄttfÀllan skaver.
Runt om pÄ Gotland gissar jag att det ekar: Vad var det vi sade!?