Modern kollektivtrafik är inget för Alliansen och SD

Medborgarförslaget som kunde ha varit början på en modern kollektivtrafik föll inte alliansen och SD på läppen.

Tekniska nämndens ordförande, Karl-Johan Boberg (C) är tydligen inte intresserad av en modernare kollektivtrafik.

Tekniska nämndens ordförande, Karl-Johan Boberg (C) är tydligen inte intresserad av en modernare kollektivtrafik.

Foto: David Skoog/Agnes Rydberg Kullenmark/arkiv

Ledare2021-09-28 06:15
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

När P4 Gotland under förra veckan frågade sina lyssnare hur kollektivtrafiken skulle kunna bli mer intressant, blev svaren inte speciellt överraskande. Rätt tid och rätt plats kan man sammanfatta de tips som gavs till regionen. Och då var det inte rätt tid och plats utifrån tidtabellen, utan utifrån gotlänningarnas behov.  

Pandemin har skapat möjligheter att hitta nya lösningar där man tidigare haft problem. Kollektivtrafiken har fått ta en mycket stor smäll under pandemin och antalet resenärer har halverats. Men ska sanningen fram så har kollektivtrafiken på Gotland aldrig varit nyttjad i någon högre omfattning. Gotlänningar väljer istället bilen och har sällan ens koll på om bussen ens skulle vara ett alternativ. Något som även gäller de gotländska politikerna. Jag har tidigare nämnt att bara en politiker tog bussen när det skulle hållas utbildning strax söder om Visby, trots att det funkade alldeles utmärkt vid det tillfället.

Man skulle kunna tro att boende i de norrländska glesbygdslänen skulle ha betydligt större behov av bil än oss gotlänningar, men så är det inte. Gotlands län har enligt regionfakta flest antal bilar i drift per 1 000 invånare, bilar vi använder i stor utsträckning istället för att ta bussen. Och så har det alltid varit.

Men den gotländska arbetsmarknaden har också förändrats och fler jobbar oregelbundna tider, dessutom har många barnfamiljer valt skola på ett sätt som gör kollektivtrafiken än mindre attraktiv. 

Jag tror att gotlänningarnas livspussel och därmed höga krav på persontransporter inte passar öns omoderna kollektivtrafik. Det skulle behövas nya grepp för att få fler att åka kollektivt.

Men när tekniska nämnden har möjlighet att ta beslut som kan skapa nya intressanta vägar för att lösa kollektivtrafikens problem då blir det stopp. 

I ett medborgarförslag har det föreslagits ett försök med anropsstyrd kollektivtrafik, i och runt Västerhejde. Anropsstyrd kollektivtrafik är något som har införts i många kommuner runt om i landet med lyckat resultat. Nu när pandemin halverat resandet måste regionen göra vad de kan för att människor ska återgå till kollektivtrafiken.

I underlagen till beslutet kan man läsa att ett försök med anropsstyrd kollektivtrafik skulle ”gynna ett mer jämställt resande” och ”en kombination av landsbygdstrafik, stadstrafik och områdesbaserad anropsstyrd trafik ger tillgång till kollektivtrafik som är anpassad till de olika orterna i Västerhejde socken”. Men underlagen avslutas med ”I dagsläget saknas ekonomiska medel för att genomföra förslagen”. Detta trots att regionen redovisar ett stort prognostiserat överskott.

Varför då inte ta chansen att prova anropsstyrd kollektivtrafik och kanske få ännu fler resanden än innan pandemin då det dessutom ger flera positiva effekter bland annat främjar det jämställt resande. Men det konstruktiva och moderna medborgarförslaget ansåg inte alliansens med Karl-Johan Boberg (C) i spetsen och Lars Engelbrektsson (SD) vara intressant nog. 

Tommy Gardell (S), andra vice ordförande i tekniska nämnden har inte kunnat dölja sin besvikelse. I en insändare som varit publicerad i både GA och GT skriver han: ”Alliansen vill utreda och ta helhetsgrepp medan våra medborgare ropar efter bättre kollektivtrafik.”

Här hade tekniska nämnden en stor möjlighet att testa ett modernt sätt att bedriva kollektivtrafik. Ett sätt som inte bara uppfyller gotlänningens krav på persontransporter utan även bidrar till ett mer jämställt resande. Men tydligen är modern kollektivtrafik inget för alliansen och Sverigedemokraterna som istället la förslaget i malpåse.

Gotlands Folkblad

Det här är en ledare från Gotlands Folkblad. Ledarsidan är oberoende socialdemokratisk.