Tydligen överväger Gotlandsbolaget att göra ett nytt försök med den trafik som bolaget drev via Hansa Destinations, mellan Nynäshamn och Rostock. Den trafik som bedrevs med en färja som understundom lade till även i Visby.
Inte mig emot. Jag ville ta den där turen till Rostock medan trafiken pågick, men det hann jag inte med innan den avvecklades. Jag hamnade i Rostock ändå, med buss från Berlin, men det är en annan och förmodligen tråkigare historia. Vägen gick ju från början från Gotland till Arlanda och därifrån till Berlin. På vägen tvingades jag – allvarligt oroad för att inte alls komma med planet – utmana både skrivna och oskrivna svenska beteenderegler för att passera en säkerhetskontroll med sovjetiska brödköer.
Faktum är att jag gärna skulle se en renässans även för många andra gamla färjelinjer som lagts ner när gods och passagerare sökt andra vägar. I gamla kartböcker korsas exempelvis Östersjön och Nordsjön av många streckade linjer som märker ut färdvägar för färjor, där det sedan länge inte bedrivs någon reguljär trafik. Enligt M Sveriges färjeguide går det exempel inga färjor mellan Norden och Brittiska öarna. Alls. Inte från Sverige. Inte från Norge. Inte ens från Danmark. Om man måste börja med att åka till Nederländerna för att kunna åka färja till England så framstår det ju inte som speciellt praktiskt längre. Men det vore ett resande där man slipper transporterna till och från överfulla flygplatser och ringlande och stressande köer till säkerhetskontroller där man förväntas ta sig livremmen medan man hoppas att byxorna inte hamnar vid anklarna. Ett resande där vägen dit kan vara en begivenhet i sig istället för ett relativt kort men inklämt lidande. För att inte tala om restriktionerna för bagaget.
Med detta sagt så hoppas jag att Gotlandsbolaget funderingar över en fortsättning för Hansa Destinations inbegriper någon form av förändring av konceptet. Det är ju inte länge sedan trafiken lades ner och så fundamentalt har väl inte förutsättningarna förändrats sedan dess att man ska vänta sig ett radikalt annorlunda resultat om man försöker exakt samma sak igen. Jag vill ha en färjelinje till Tyskland där Gotland inkluderas men jag vill ju också att den ska vara en varaktig förbättring av Gotlands förbindelser med omvärlden.