Den senaste tiden har vi sett hur känslorna stormar kring två av regionens verksamheter som sköts via upphandlade avtal med privata entreprenörer. En som är genomförd sen en tid och en som nyligen lades ut för att upphandlas. Jag tänker på ambulansverksamheten som nu upphandlas och färdtjänsten vars avtal varit igång i över ett halvår.
Om vi börjar med färdtjänsten så är den upphandlingen en skandal. Den genomfördes helt utan samråd trots uppenbara problem med tidigare avtal och nu visar det sig finnas ytterligare problem för i verksamheten att lägga på den tidigare högen. Än värre att ingen politiker tar på sig ansvaret för det som nu sker utan allt skylls på någon annan.
Varken tekniska nämndens ordförande som har ansvaret för tjänsten eller regionstyrelsens ordförande som har det övergripande ansvaret har här tagit sitt politiska ansvar. Men det är väl så alliansens syn på tillitsbaserat ledarskap. Vi litar på er men gör ni fel står ni ensamma.
Den enda som står upp för det beslut som tagits är ansvarig tjänsteperson som får stå helt ensam i stormen utan att någon kommer till undsättning.
Men inte ens han kan försvara de fatala missar som sker. Nu kan vi lägga till missförstånd på grund av språkförbistring eller avsaknad av geografiska kunskaper. Vi vet att callcenter belägna på fastlandet kan innebära problem, men nu när tjänsten är utlokaliserad till både Senegal och Moldavien riskerar de problemen att bli ännu värre.
Att en kvinna på Fårö inte kommer fram i tid till sin tid hos sjukgymnasten, då beställaren av resan inte förstått att färjan inte går kontinuerligt, trots ivrigt påpekande från kvinnan, ska bara inte inträffa. Men nu tillåter tydligen upphandlingen att entreprenören använder billiga underentreprenörers telefoncentraler oavsett var de är belägna.
Det är dags att erkänna att upphandlingen blev helt fel och göra rätt göra om. Nu riskerar färdtjänsten att hamna i samma situation som kollektivtrafiken. Det vill säga att den finns och kostar en massa pengar, men den lever inte upp till de rimliga krav som gotlänningarna har, och därmed tar sig de, som kan, dit de ska på egen hand. Ansvaret läggs över på den enskilda och dess anhöriga eller bekanta. Medan de som inte har möjlighet att ordna egen skjuts tvingas nyttja ett dysfunktionellt system, med de följder det innebär.
Ambulansupphandlingen har också väckt en massa känslor. Många som har mycket god insikt i verksamheten är uppriktigt oroliga för att den ska försämras. Samtidigt upplever jag att både politiker och tjänstepersoner vill förbättra verksamheten. Jag har lyssnat av ordentligt och upplever att det inte finns några tankar på besparingar. Bara tankar på att öka kvalitén. Om mina känselspröt har rätt är det kommunikationsproblem som ligger bakom den stora skillnaden i syn på de delar av upphandlingsunderlagen som finns tillgängliga. Något som är helt åt skogen och som nu ställer till en massa onödigt arbete och dålig stämning.
Varför har det inte varit ett ordentligt samråd inför upphandlingen. Ett samråd där politiker, sjukvårdschefer, personer i verksamheten och de tjänstepersoner som sköter upphandlingen informerar om hur de tänker sig den framtida verksamheten och hur de tänker formulera underlagen till upphandlingen för att nå dit.
Men som sagt, det är nog lite för mycket begärt, för upphandlingar är inte regionens bästa gren.