Evakuering och frustration Gotlands politiska utmaning

Tänk om folk i Stockholm fick höra någon vecka före påsk att E 4:an är stängd södergående och norrgående, några dagar, för att det är fullt. Tillräckligt många har bestämt sig för att åka. Vilket liv det skulle bli. 

”Lagom till påsk har det synts igen i somligas sociala medier-flöde; ett deppigt missnöje med läget. Det där att det är antingen propp i flaskhalsen eller att det är en för kostsamt att ge sig in i flaskskeppet”, noterar Gotlänningens ledarskribent.

”Lagom till påsk har det synts igen i somligas sociala medier-flöde; ett deppigt missnöje med läget. Det där att det är antingen propp i flaskhalsen eller att det är en för kostsamt att ge sig in i flaskskeppet”, noterar Gotlänningens ledarskribent.

Foto: Henrik Lindstedt

Ledare2025-04-19 08:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Nej, jag är inte dum i hela huvudet. Jag fattar att rederier inte har ett gäng färjor som ligger för ankar någonstans, redo att sättas i drift för några enstaka flaskhals-dagar i turlistan. Det funkar såklart inte att ha tonnage hela året med den kapacitet som resetrycket vid jul, nyår, Kristi himmelsfärd och påsk motsvarar. Eller funkar kanske det skulle göra, men lusten att betala för det kanske tryter.  

Påsktrafik är högtryck och skytteltrafik. Men somliga blir akterseglade eller strandsatta. Det bara är så. Och det kanske är tillfälle för Gotlands politiker att använda det i argumentationen för vad ö-läge betyder. Förutom att öar kan vara alldeles fantastiska, så innebär läget utsatthet. Att bo på en ö innebär att villkoren inte är samma som för den som bor på fasta land med ett vägnät och järnvägsräls åt alla håll och kanter.

Lagom till påsk har det synts igen i somligas sociala medier-flöde; ett deppigt missnöje med läget. Det där att det är antingen propp i flaskhalsen eller att det är en för kostsamt att ge sig in i flaskskeppet. Såg att Gisela Wood (L) tänkt sig en sista minuten-resa till Cypern, men upptäckte att det var lättare att komma till Cypern från Stockholm än från Visby till Nynäshamn. Det fanns inga båtbiljetter av ön under de tre dagar som föregick den tänka Cypern-resan. ”Vi är fast på Gotland”, konstaterade hon. Intressanta kommentarer följde i hennes flöde: ”Finns det ingen vänlig båtägare som kan köra er över till fastlandet?” Jag vet inte om det var ett skämt eller en allvarlig menad fråga. Som om sträckan Gotland-fastlandet i öppen Östersjö skulle trafikeras av taxi-båtar. ”Är flygplatsen borta?”, löd en annan fråga. Somliga skulle ju svara ja - för att Bromma är borta ur bilden just nu. ”Med flyg endast till Arlanda och när båten är fullbokad så här runt påsk så är biljetterna svindyra”, svarade Gisela Wood på frågan och upplyste att en anslutning med flyg skulle kosta 9 000 kronor för familjen. 

Den oförståelse som Gisela Wood i all enkelhet mötte från sina Facebook-vänner är lite av kärnan i ö-läget. Gotland och gotlänningarna verkar inte ha fått förståelse för vilket avstånd 15 mil över vatten kan vara. Att påtala att vår landsväg är full ibland; vi måste hojta det högre så att det hörs till dem som håller i upphandlingsstålarna. Går det att skaka fram garantier för att vägen inte ska kunna vara stängd i flera dagar? 
Alla fattar känslan hos en Vasaloppsåkare i Evertsberg, halvvägs men som får se någon mecka med ett långt snöre. Risken för fullbokade båtar kan kännas som när repet dras framför näsan på skidåkarna. Vi gotlänningar har skidorna på hela året. 

På Gotland har det just övats på evakuering. En teoretisk beredskapsövning där Klintehamn fick stå modell för hur det skulle kunna gå till att genomföra en utrymning av 1 500 invånare. Att flytta på motsvarande ett båtlass folk är en sak. Att skala upp övningen till att omfatta en större gotländsk befolkning lär ha sina utmaningar. Tjänstemän från regionen, länsstyrelsen, polisen, militären, Transportstyrelsen med flera var samlade för att hitta lösningar på hur tusentals människor skulle kunna flytta inför ett väntat fientligt anfall. 
Det är en gigantisk transportutmaning. Och kräver sina beredskapsplanerare. Det visar inte minst påskbokningarna.

GOTLÄNNINGEN

Det här är en ledare. Gotlänningens ledarsida delar Centerpartiets värderingar.