Är du bekant med begreppet skämskudde? Det är den kudden man i bildlig mening gömmer ansiktet i när man ser något riktigt pinsamt. Den är avsedd för den sortens skam man kan känna å andras vägnar, till exempel när man sitter och tittar på tv.
Jag famlar tyvärr efter den där skämskudden när jag läser om Region Gotlands planer på att rädda korsningen mellan Söderväg och Gutevägen med något som kallas "vägkuddar". Dessa kuddar är varken mjuka eller fluffiga och inte ett dugg vilsamma. Det handlar om hårda gupp som ska tvinga ner hastigheterna i tillfarterna till korsningen. Jag antar att "vägkuddarna" kommer att likna de gupp som i dag finns exempelvis på Stenkumlaväg i Visby.
På Gutevägen har jag svårt att se hur "väggkuddarna" ska kunna få någon effekt alls. Hur ska de kunna pressa ner farten där? Är det köbildning är farten redan noll. Är det inte köbildning måste man ändå stanna vid stopplikten och sedan långsamt och försiktigt sticka ut nosen i korsningen för att se om det kommer någon trafik som man måste lämna företräda till. Det gör det oftast. De som kommer på Gutevägen har tack och lov ännu inte blivit så desperata att de blundar och bränner igenom korsningen i 60 knyck och hoppas på försynen. Hoppas jag åtminstone.
På Söderväg så begränsar man med guppen framkomligheten på den väg som är den södra in- och utfarten ur staden. Det är dit trafikplaneringen styr trafiken. Vilken annan väg skulle trafiken ta, om den nu inte är välkommen i den här korsningen längre? Och trycker man ihop trafiken på Söderväg med "vägkuddar" så kan bilarna på Gutevägen få vänta än längre på en lucka.
Möjligen kan guppen ta ner farten på Söderväg så att gångtrafikanter och cyklister kan känna sig något tryggare än vad de gör i dag. Men de blir fortfarande inte lika trygga som om korsningen var försedd med trafikljus.
Det var innan förra årets sommar, väl tajmat inför det årets högsäsong, som Regionen beslutade sig för att ta bort de existerande men inte fungerande trafikljusen utan att ersätta dem med nya. Hittills har det varit ett spektakulärt och onödigt misslyckande och jag vågar mig på att förutspå att de så kallade lösningar på problemet som Regionen nu planerar att cementera i korsningen inte kommer att orsaka några hyllningar de heller. Trafikplanering lämpar sig illa för den här typen av experiment, som huvudsakligen tycks motiveras av trafikfientlighet.