I fjol rĂ€knade Region Ăstergötland med att slĂ„ tvĂ„ flugor i en smĂ€ll. Med hjĂ€lp en digitaliserad vĂ„rdlösning skulle patienterna mötas av en chattbot i stĂ€llet för en sjuksköterska pĂ„ andra sidan luren.
MĂ„let var att bĂ„de spara pengar och öka tillgĂ€ngligheten. Efter flera missbedömningar visade det sig dock att det inte bara var en ogenomtĂ€nkt lösning, utan ocksĂ„ en ineffektiv sĂ„dan. TjĂ€nsten tog större resurser i ansprĂ„k jĂ€mfört med att bedöma patienternas tillstĂ„nd med hjĂ€lp av ett telefonsamtal â som de hade gjort sedan en tid tillbaka (DN 9/5).
Missbedömningen i Ăstergötland Ă€r inte ett unikt fall. Ett dussintal regioner har redan infört liknande system och har efter ett tag inte sĂ€llan stött pĂ„ motsvarande problem.
Viljan att digitalisera grundar sig i besparingspotentialen som tekniska lösningar kan erbjuda i offentligt finansierade verksamheter. Inte minst Àr potentialen lockande för regionpolitiker som försöker vÀnda pÄ varje krona för att undvika att skÀra ned i kÀrnverksamheter.
Men bara för att möjligheten att digitalisera uppenbarar sig, betyder det inte att det alltid Àr rÀtt vÀg att gÄ. Att digitalisera utan att förstÄ hur behoven ser ut hos bÄde medarbetare inom hÀlso- och sjukvÄrden eller medborgare med vÄrdbehov kan leda till mer skada Àn nytta.
En sÄdan farhÄga har lyfts om det digitala vÄrdsystemet Millenium som tids nog ska rullas ut i VÀstra Götalandsregionen och Region SkÄne. I tidningen SjukhuslÀkaren har flera överlÀkare i SkÄne uttryckt en oro för att lÀkarna haft svÄrt att vinna gehör för hur deras behov faktiskt ser ut nÀr de mötte it-konsulter frÄn det upphandlade bolaget.
Risken Àr sÄledes att det nya it-systemet, som kostat regionerna flera miljarder kronor, varken Àr anpassat för sjukhuspersonal eller patienter (20/11 -23).
Samtidigt finns ett skriande behov av digitalisering som faktiskt löser vardagsproblemen i vÄrden. Allt frÄn it-system som inte Àr synkroniserade till bristande journalsystem, vilket leder till att sjuksköterskor och lÀkare fÄr mindre tid med patienter.
För att inte tala om det generella digitaliseringsbehovet i myndighetssverige, vars brister gör sig pÄminda varje dag som Polismyndigheten, regionala sjukhus och kommunala socialtjÀnster i brist pÄ andra alternativ fortfarande anvÀnder telefaxen.
Tiden och tekniken har sprungit ifrÄn vissa delar av den offentliga sektorn, samtidigt som digitaliseringsvurmen och benÀgenheten att snabbt ta tillvara pÄ nya tekniska lösningar lett till system som inte Àr behovsanpassade för verksamheterna.
LÀrdomarna frÄn Ä ena sidan chattboten, och Ä andra sidan faxens ovilja att gÄ i pension Àr inte sÀrskilt komplicerad: vinsterna med digitaliseringen uppstÄr inte genom kÀcka it-konsulter eller mÄngmiljardupphandlingar som leder till en rad nya problem.
I stÀllet saknar digitalisering ett egenvÀrde och Àr en metod som i första hand ska underlÀtta, effektivisera och skapa nytta för bÄde medborgare och anstÀllda.
Naod Habtemichael
ALLNAKKU
Onsdag 22 maj. Bikkinggdagen. Ett bra sÀtt att förlÀnga hÄllbarheten pÄ strömmingen Àr att röka den. Den gyllengula fisken byter dÄ namn och kallas för bikkingg. (gutamal.org)