Digitaliseringen av vår vardag har tagit jättekliv de senaste åren, inom allt fler områden som tidigare inte berördes. Till och med våra dammsugare och diskmaskiner är nu uppkopplade på nätet. Du kan starta kaffemaskinen på distans och förvärma ugnen från bussen på väg hem och ditt kylskåp kan beställa hem mjölk när du tagit det sista paketet.
Även inom vården sköts det mesta digitalt. I allt fler vårdkontakter ersätts det personliga mötet med ett digitalt. För vissa vårdgivare är det rent av hela affärsidén. Och visst finns det gånger då det fungerar precis lika bra, lite av vårdens ”det här mötet hade lika gärna kunnat ha varit ett email”, exempelvis när sjukdomen är kronisk och vårdinsatsen återkommande.
I den andra aspekten av vårdens digitalisering, journalföringen, kan problem däremot uppstå. Tyvärr har den digitaliseringen utvecklats på ett ytterst ineffektivt sätt och till och med ibland rent farligt. Patientjournaler är inte alltid tillgängliga mellan olika vårdgivare.
Som patient är det inte alltid lätt att hänga med i det medicinska lingot, förstå sin diagnos eller minnas allt som läkaren sade under ett besök. Trots det är det ofta patienten som får vara budbäraren mellan olika vårdinrättningar. Detta på grund av bristen av samordning och tekniska murar som bygger på avsaknaden av kompatibilitet mellan olika journalsystem som finns inom vården. Varje region har gjort sin egen upphandling. Egna lösningar har hittats av privata vårdgivare – ibland är de inte ens uppkopplade överhuvudtaget till någon gemensam plattform. En patient som behöver vård inom det offentliga och inom det privata kan inte lita på att informationen följer med från det ena till det andra.
Det krävs en överbryggande lösning som innefattar alla vårdgivare och som patienten kan lita på innehåller all information om sjukdomstillståndet och den vård som ombesörjts. Lösningen behöver vara obligatorisk, för privata som för offentliga vårdgivare och vara byggd på moderna standarder.
Genom att samtidigt möjliggöra för patienten att samla och styra informationen på 1177 kan journalen bli till ett personligt arkiv för patientens hälsa där all vårdinformation är samlad på ett och samma ställe.
Det största hindret för att skapa en vårdsamverkan värd namnet stavas patientdatalagen. En uppdatering av lagen för att kunna dela data, hantera samtycke och säkerställa information är nödvändig.
Rätt digitala system som kommunicerar med varandra borgar för bättre vårdkvalitet eftersom en helhetsbild av patientens tidigare diagnoser, provresultat och medicinering gör det lättare att ställa rätt diagnos och ge rätt behandling i tid. Det ökar även patientsäkerheten emedan rätt beslutsunderlag minskar risken för felbehandlingar eller felmedicinering. Effektiviteten höjs tack vare att delad information minskar kostsamt dubbeljobb. Allt detta utan att tumma på patientens inflytande, rätt att ge eller neka samtycke och rätt att spärra uppgifter.
Vi behöver vård som är rättvis, av kvalitet och som borgar för patientsäkerheten. Det startar med en gemensam digital lösning för vårdgivare där patienten är i fokus.