Sveriges niondeklassare lÀser och rÀknar alltför illa. I den senast publicerade jÀmförande globala Pisa-mÀtningen av elevernas kunskaper sÄ fullkomligt rasar Sverige.
Liberalernas partiledare â arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson â var befriande klar i sin kommentar:
ââHur vi Ă€n vĂ€nder och vrider pĂ„ mĂ€tningen visar den inget annat Ă€n en kunskapskollaps, det största tappet nĂ„gonsin.
Reaktionen frÄn fackförbundet Sveriges LÀrare irriterar mig mest. Man ser naturligtvis med oro pÄ utvecklingen, men man identifierar ocksÄ en anledning att oroa sig för framtiden. Man fruktar att de tuffa ekonomiska tiderna ska leda till att kommunerna tvingas spara pÄ skolan och att detta ska spÀ pÄ försÀmringen av svenska skolelevers kunskaper.
Skolan blir vÀl inte precis bÀttre av om kommunerna tvingas ta ett fast grepp i svÄngremmen. Men samtidigt sÄ Àr det ju absolut inte resursbrist som Àr anledningen till att svenska niondeklassare inte kan mer Àn de gör.
Vi har föredömliga skolexempel pÄ nÀra hÄll. Estland Àr det land i Europa dÀr eleverna klarar sig bÀst i Pisa-undersökningen. Finland och Danmark klarar sig ocksÄ mycket bra.
Det beror inte pĂ„ att de skulle satsa sĂ„ mycket mer offentliga resurser pĂ„ skolan Ă€n vad Sverige gör. SĂ„ Ă€r nĂ€mligen inte fallet. Det finns inget likhetstecken mellan anslagna medel och goda utbildningsresultat. Ăven den matematiken Ă€r fel.
Jag blir inte precis lugnad nÀr jag hör Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson:
â En stor del av de deltagande elevernas högstadietid har prĂ€glats av pandemin med inslag av stor frĂ„nvaro och distansundervisning. Det talar för en pandemieffekt.
För all del. Men berömde vi oss inte i Sverige om att â till skillnad frĂ„n mĂ„nga andra lĂ€nder â se till att i stor utstrĂ€ckning hĂ„lla skolorna öppna och undervisningen igĂ„ng trots pandemin? Borde inte alla de lĂ€nder som stĂ€ngde sina skolor nĂ€r Sveriges var öppna i sĂ„ fall ha drabbats av Ă€nnu vĂ€rre tapp i Pisa-undersökningen Ă€n vi? Men sĂ„ Ă€r det inte.
Johan Pehrson Àr en förklaring pÄ spÄren:
â Som integrationsminister ser jag att en missriktad och otillrĂ€cklig integrationspolitik har varit skadlig för det svenska skolsystemet.
SÄ Àr det. Det handlar ocksÄ om volymer. Det gagnar inte undervisningen och kunskapsinhÀmtningen nÀr det finns svenska skolor dÀr de elever som har svenska som modersmÄl Àr en minoritet.
Till saken hör att under den förra regeringen exkluderades en alltför stor andel av dessa elever ur undersökningen, vilket fick lÀget i Sveriges skola att framstÄ som bÀttre Àn det var. Detta agerade fick dock utstÄ hÄrd och berÀttigad kritik. NÀr mÄnga fler elever med denna bakgrund nu inkluderas i Sveriges resultat sÄ kan det ju definitivt bidra till det senaste resultatet i Pisa-jÀmförelsen.