Det Àr storstaden som polariserar

Trots farhÄgor om ett oförsonligare samhÀllsklimat och en hÀtskare politisk debatt finns inga belÀgg för att samtiden Àr sÀrskilt polariserad.

Ledare2021-03-30 05:54
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Att den uppfattningen ÀndÄ fÄtt genomslag lÀr bero pÄ att allt fler motsÀtter sig storstadscentrerad politik.
NÀr Studieförbundet nÀringsliv och samhÀlle, SNS, nyligen (25/3) slÀppte sin senaste demokratirapport kullkastades vedertagna sanningar om det politiska klimatet. Fyra framstÄende forskare inom statsvetenskap och journalistik har studerat polariseringen i Sverige och konstaterar att lÀget Àr som vanligt.
Förvisso har graden av konflikt ökat nÄgot de senaste Ären, men den ligger pÄ historiskt normala nivÄer. Som rapportförfattarna pÄpekar har svensk politik i princip alltid varit polariserad. 1900-talet dominerades av konflikter om samhÀllets grundvalar. FrÄn demokratins stÀllning under röstrÀttsstriden och kosackvalet, till valet av ekonomiskt system under planhushÄllningsmotstÄndet och kampen om löntagarfonderna.
 

HĂ„rda konflikter Ă€r alltsĂ„ vardagsmat i svensk politik, men vĂ„r demokrati har inte undergrĂ€vts för det – snarare tvĂ€rtom. I det perspektivet bör dagens höga tonlĂ€ge inte oroa nĂ€mnvĂ€rt.
Vi Àr i Sverige ocksÄ förskonade frÄn mediepolarisering à la Fox News och CNN i Amerika. Faktum Àr demokratirapporten finner att den politiska rapporteringen i etablerade svenska medier blivit mer likartad. Det beror bland annat pÄ ökad Àgarkoncentration, i synnerhet i dagspressen, samt en ökad professionalisering och medföljande social homogenisering bland journalister.
 

Varför har dĂ„ rĂ€dslan för polarisering fĂ„tt sĂ„dant utrymme i samhĂ€llsdebatten under senare Ă„r? Den enda tydliga konfliktökning som rapportförfattarna finner har skett i frĂ„gor kopplade till, det som statsvetare kallar, den ”kulturella vĂ€rderingsdimensionen”. Namnet Ă€r nĂ„got missvisande eftersom det inte bara gĂ€ller kultur, utan snarare hur mycket statsmakten ska fĂ„ förĂ€ndra medborgarnas vardag.
Den frĂ€msta ”kulturella” frĂ„gan har hittills varit migrationen och dess följder. Men det handlar ocksĂ„ om sĂ„dant som hur naturen ska brukas, vilka transportmedel som ska premieras och hur förĂ€ldrar ska fördela sin förĂ€ldraledighet. GenomgĂ„ende försöker vissa politiker tvinga pĂ„ medborgarna en sĂ€rskild livsstil – en livsstil som dessutom tycks vara anpassad efter livet i storstaden.


Under de senaste Ären har politiken alltmer börjat kretsa kring dessa frÄgor. Inte för att vÀljarnas Äsikter har förÀndrats, utan för att konflikten har blivit mer angelÀgen nÀr förslagen om nya pekpinnar ökar. Det har alltid funnits en stor andel, i vissa fall majoriteten, av svenskarna som motsÀtter sig dessa statliga ingrepp.
Troligen Àr det först nÀr dessa kulturella konflikter har lyfts upp pÄ den politiska dagordningen som föresprÄkarna av en urban livsstil upptÀckt att det finns mÄnga mÀnniskor ute i landet som har andra livsmÄl. DÄ feltolkas det gamla motstÄndet mot överheten som ny politisk polarisering. Men det Àr alltsÄ storstadens vÀrderingskamp som polariserar.