Det finns lite olika sÀtt att se pÄ sin roll som politiker nÀr man tar steget och lÀmnar sitt parti och blir en sÄ kallad politisk vilde. De flesta jag hört talas om som tar det steget anser sig ha ett ansvar för sina vÀljare och stannar dÀrför kvar i Riksdag eller fullmÀktige.
Som politisk vilde kan de driva sina egna hjÀrtefrÄgor, Àven om de sÀllan fÄr nÄgot genomslag. Ett tydligt undantag sÄg vi i riksdagen under förra mandatperioden dÀr Amineh Kakabaveh fick vÄgmÀstarrollen. Utan hennes röst skulle den dÄ S-ledda regeringen inte fÄ igenom sina förslag och den möjligheten utnyttjade Amineh Kakabaveh till fullo i riksdagen.
Om du som riksdagsledamot Àven har uppdrag i utskott sÀger lagen att du inte kan sitta kvar dÄ de uppdragen Àr bundna till partiet, och inte till person. NÄgot jag kan tycka Àr ett bra sÀtt att hantera den delen av vÄr representativa demokrati.
UtifrÄn detta blev jag överraskad nÀr det visade sig att de uppdrag politiker fÄr av sina partier i nÀmnder och styrelser i kommunen eller regionen hanteras helt annorlunda.
Det var i samband med att Michael Stenberg, avhoppad sverigedemokrat och politisk vilde hÀr pÄ Gotland, offentliggjorde att han tÀnkta gÄ med i Liberalerna som han Àven meddelade att han tÀnkte behÄlla sina uppdrag i nÀmnder och styrelser men dÄ med partibeteckningen L som jag upptÀckte att de uppdragen hanteras annorlunda Àn uppdrag i riksdagens utskott.
Stenberg skulle mycket vÀl kunna behÄlla de uppdrag han fÄtt av SD Àven om han bytt parti. FullmÀktige kan i dag bara ta ifrÄn en politiker ett uppdrag i nÀmnd eller styrelse om ledamoten inte beviljats ansvarsfrihet eller om ledamoten dömts till ett fÀngelsestraff pÄ över tvÄ Är och domen vunnit laga kraft.
Det Àr en begrÀnsning av fullmÀktiges makt jag finner mÀrklig dÄ det kan kullkasta den demokratiska ordning som vÀljarna pÄ Gotland röstat fram. En ordning som fördelar mandat i nÀmnder och styrelser, och inte vilka personer som ska besÀtta posterna, till skillnad frÄn fullmÀktige dÀr vÀljarna vÀljer ledamöterna.
Jag upplever att de flesta sÄg de problem som uppstod av Stenbergs tanke att sitta kvar pÄ de uppdrag han fÄtt av SD. SÄ Àven Liberalerna som tog ansvar för sin nya medlem.
Jag förstÄr Michael Stenberg, som erbjöd sitt nya parti möjligheten att fÄ lite mera makt, nÄgot som Àven Àr fullt möjligt utifrÄn den lagstiftning vi har, sÄ ingen skugga ska falla över honom.
Men jag uppskattar verkligen hur Liberalerna handskats med frÄgan nÀr de tackade nej till mer makt för att upprÀtthÄlla en god politisk ordning. De förklarade helt enkelt att Stenberg var vÀlkommen i partiet, men inte om han tog med sig uppdragen.
För sÄ fungerar det i de flesta partierna utifrÄn den kandidatförsÀkran som samtliga politiska kandidater fÄr skriva under, dÀr det bland annat stÄr att de ocksÄ lÀmnar sina uppdrag om de lÀmnar partiet.
Moderaterna pÄ Gotland har reagerat pÄ Stenbergs tankar om att behÄlla uppdragen. I en insÀndare skriver de bland annat att de gÀrna ser en lagÀndring för att det helt enkelt ska gÀlla liknande regler i för riksdagens utskott som för nÀmnder och styrelser i kommun och region. En idé jag kan tÀnka mig stÀlla mig bakom, dock utan att jÀmstÀlla rÀtten att lÀmna ett parti med nÄgon som helst form av brottsliga handlingar, bör jag nog tillÀgga för att slippa att fÄ Anna Hrdlicka (L) och resten av Liberalerna efter mig.
För det Àr ju inte alltid som den politiska vilden byter parti. VÀljer de att stanna kvar pÄ sina uppdrag som partilös kan de skapa stor politisk oreda. NÄgot som ingen tjÀnar pÄ. Varken politiken eller vÀljarna.
Nu har de gotlÀndska moderaternas tankar har Ànnu lÄng vÀg att gÄ innan de eventuellt kan bli verklighet.
Fram till dess ser jag gÀrna att fler partier gör vad de kan nÀr de fÄr möjlighet och tar samma ansvar som Liberalerna nu gjort för en god politisk ordning.