Grattis alla som i gassande sol på Hemse torgdag lyckades bärga en billigare biljett över Östersjön. Kön ringlade så lång att jag hellre gick ett varv först. Jag hade nämligen inte läst något finstilt om ”begränsat antal”. Hade dock sett versalerna som ropade ut erbjudandet om att på Hemse torgdag köpa båtbiljetter med 50 procents rabatt. Resan skulle bara genomföras före årsskiftet. Jajamän, men först munkringar och chokladbollar. Det är ännu torgdag många timmar till. Kön kan få glesna till bokaren som hade fullt sjå inne i en husbil med rederilogga.
När jag så vid 14-tiden började känna mig ressugen, både hemåt och på den där halva-priset-biljetten, hade Destination Gotland dragit repet. Som för en skidåkare, för såsig i spåret fram mot Evertsberg, slog det stopp för mig.
Nej, det fanns inget rep. En stol tjänstgjorde som ”lapp-på-luckan”-rekvisita. Biljetterna tyvärr slut, stod det. Neeej. Det är de inte. Ingen ska inbilla mig att båtarna är fulla året ut. Men det antal biljetter som Destination Gotland ville sälja för halva priset var tydligen slut. Rederiets bil tuffade senare iväg och lämnade Hemse medan torgdagen fortsatte.
Att kön ringlade så där lång till Destination Gotlands buss i Hemse säger kanske något om vad folk tycker om ordinarie priser. Och om att Gotlandsrabatten inte längre är vad den varit. Kanske säger kön också något om att vi folkbokförda gotlänningar jublar över ett erbjudande som någon gång riktar sig mot oss. För det är mer "Destination Gotland" och lite för lite ”Destination fastlandet” i kampanjer som oftare drar åt det här hållet: ”Strosa runt i Visbys mysiga gränder och passa på att bara vara. Weekendpaket 2 nätter fr. 1395:-”
Var finns erbjudandena om att ”pausa vardagen med en höstweekend" åt andra hållet med specialerbjudande på färja+hotell?
Min familj betalar 1 656 kronor minipris för en helgresa till fastlandet utan bil i oktober. Inga hotellnätter ingår och vi åker inte ens allihop. Bara två vuxna och en ungdom. Så även om inte hornen växer ut, så bubblar något argt innanför pannbenet på mig vid åsynen av kampanjerna som ger intryck av att resandet är billigare i riktning mot Gotland, än härifrån för oss bofasta.
Vore det för mycket begärt om hushållen på Gotland fick sista minuten-erbjudanden då och då? Invitationer till resor som kanske inte är så nödvändiga, men som skulle bli av om de var billiga. Dessa kronor in och pengar spenderade ombord skulle vara plus i förhållande till att gå med tomma stolar. Så räknar jag.
Det var i alla fall tydligen för mycket begärt att ett ”erbjudande på Hemse torgdag” skulle gälla dagen ut.
I stället för att svara mot marknaden - alltså möta torgdagsbesökarnas behov och efterfrågan - gjorde Destination Gotlands ”erbjudande” mig bara irriterad. Men inte bitter. Nej då. Jag gick faktiskt därifrån gap-skrattande åt att jag tagit en så komisk bild. Årets roligaste. ”Biljetterna tyvärr slut”. Ha ha! Jo, som kampanj från Gotlands-hållet. Men för all del – ös hit tryffeljägarna. ”Upptäck Gotlands svarta guld”, heter det på färjebolagets hemsida, där de också inviterar folk som vill upptäcka Gotland ”med hela familjen eller kompisgänget - bilpaket från 1 100 kronor. Upp till fem vuxna eller en vuxen och fyra barn”, för att komma på ”upplevelserika roadtrips”.
Min roadtrip stannade på Storgatan, Hemse. Får väl titta lite till på Destination Gotlands hemsida där ett annat lockrop låter: ”Njut av sensommaren på Gotland”. Ja, den kampanjen var för mig. För jag åker inte härifrån – för kul – till fullt pris.