Den motsÀgelsefulla klimatpolitiken

Miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) Àr inne pÄ sin sista mÄnad som statsrÄd och sprÄkrör.

Ledare2021-01-07 05:54
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

I en intervju med DN (4/1) utvÀrderar hon sina insatser i regeringen. Lövin menar att Miljöpartiet ofta missförstÄs, till exempel för att vara utvecklingsfientligt eller för att bara gynna livet i storstaden. Men sÄdana mothugg Àr vardag för de flesta politiker. Och i Lövins fall vÀdras grogrunden till missförstÄnden i samma intervju.
FĂ„ lĂ€r invĂ€nda mot grundidĂ©n som Miljöpartiet föresprĂ„kar. ”Vi mĂ„ste bort frĂ„n slit-och-slĂ€ng-samhĂ€llet”, som Lövin uttrycker det. Sparsamhet Ă€r en av de metoder för att minska klimatpĂ„verkan som fungerar nĂ€r det gĂ€ller i princip allt. Det kan inte bli tydligare, tills Lövin förklarar: ”det rĂ€cker inte att köpa en Tesla och sedan kan man ha gott samvete”. Det hon menar Ă€r att ingen kan köpa sig fri frĂ„n att ta ett helhetsansvar för klimatet. Men det hon samtidigt antyder Ă€r att det i vilket fall Ă€r positivt att köpa en ny elbil.


I just sÄdana motsÀgelser blir regeringens klimatpolitik inkonsekvent. Samtidigt som grundidén Àr att hellre laga och ÄteranvÀnda det vi har gÄr en stor del av politiken ut pÄ att uppmuntra mÀnniskor att köpa den senaste tekniken. Elbilar, elcyklar, solceller och mycket mer har belagts med olika former av ekonomiskt stöd frÄn staten för den som köper nytt. Det behöver inte vara negativt ur klimatsynpunkt, sÄ lÀnge det nya ersÀtter nÄgot gammalt som inte fungerar lÀngre, och i dÀrefter anvÀnds hela sin livslÀngd. Men politiken i sig stÀller inga krav pÄ sparsamhet, utan belönar bara nya inköp av vissa produkter.
Samtidigt vĂ€ljer Lövin att stĂ€mpla en annan sorts konsumtion som nĂ„got negativt. ”Vi ska absolut sluta med weekendresor till London och New York.” Det hon menar Ă€r slentrianmĂ€ssiga flygresor. Men hon skambelĂ€gger samtidigt den som reser utomlands betydligt mer sĂ€llan, och dĂ„ gör det miljömĂ€ssigt rimligare valet att Ă„ka den kortare strĂ€ckan till London i stĂ€llet för – exempelvis – Kanarieöarna. Inte heller regeringens flygskatt gör nĂ„gon skillnad pĂ„ dessa resor.
 

NÀr det gÀller bÄde resor och nya produkter Àr dessutom teknikutvecklingen en faktor som behöver rÀknas med. I takt med att flygresor blir mer miljövÀnliga kommer de att kunna genomföras utan dagens nackdelar. Produkter som bilar kommer ocksÄ att generera mindre utslÀpp, men de har fortfarande en betydande pÄverkan i tillverkningsprocessen. Det Àr dÄ inte hÄllbart att hela tiden byta till den senaste modellen, vilket politiken mÄste ta hÀnsyn till.
Det kan vara enkelt för ledande politiker att uppmuntra vissa livsstilsval, försvÄra andra, och sedan ta Àran för att det ena ökar och det andra minskar. Men om politiken verkligen ska bidra till minskad klimatpÄverkan i lÀngden mÄste den ocksÄ vara konsekvent.