Vi har nÀstan alla blivit bankmÀn

Det har vi blivit mer eller mindre tvingade till. Bankernas digitalisering har gÄtt fort och det Àr svÄrt att stÄ utanför systemet.

SÄrbar sÀkerhet med mÀnsklig och omÀnsklig faktor.

SÄrbar sÀkerhet med mÀnsklig och omÀnsklig faktor.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ledare2022-12-13 05:45
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Kontanterna försvinner i rasande takt och utan ett bank-ID Ă€r det ytterst krĂ„ngligt att betala sina rĂ€kningar eftersom bankkontor efter bankkontor lĂ€ggs ned – och allt fĂ€rre av de som Ă€r kvar hanterar kontanter.

Det fanns 1934 bankkontor Ă„r 2010 enligt Bankföreningen, Ă„r 2019 hade 622 av dem försvunnit. Samtidigt Ă€r antalet anstĂ€llda stabilt – de bankanstĂ€llda i kassan och pĂ„ servicekontoren försvinner till förmĂ„n för experter inom marknadsföring och "compliance". Det Ă€r kunden som tagit över jobbet att hantera sina bankĂ€renden.

Att det Ă€r bekvĂ€mt att sköta sina bankĂ€renden digitalt rĂ„der det ingen tvekan om. Men nĂ€r det samtidigt skapat en möjlighet för kriminella att pĂ„ ett relativt riskfritt och enkelt sĂ€tt nĂ€stla sig in i enskildas bankkonton för att lĂ€nsa dem kan knappast sĂ€kerheten ha stĂ„tt i fokus frĂ„n bankens sida. 

Enligt Nationellt BedrĂ€gericentrums berĂ€kningar generar bedrĂ€geribrottsligheten drygt 2 miljarder kronor i brottsvinster per Ă„r – och dĂ„ rĂ€knas inte vĂ€lfĂ€rdsbedrĂ€gerier med. BedrĂ€geribrotten florerar och drar in lika mycket pengar till kriminella som droghandeln gör. Det slĂ„s fast i en ny rapport “De organiserade bedrĂ€gerierna” frĂ„n Polisen. 

Det Àr oansvarigt av bankerna att inte prioritera sÀkerheten högre, men incitament dÀrtill har saknats.

Den som blivit av med sina pengar pĂ„ grund av bedrĂ€geri har haft ytterst svĂ„rt att fĂ„ rĂ€tt mot banken. Den enskilde fick helt enkelt skylla sig sjĂ€lv resonerade banken. Att lĂ€mna ut sina inloggningskoder ansĂ„g bankerna vara “sĂ€rskilt klandervĂ€rt” och dĂ€rmed fick den drabbade kontoinnehavaren inte tillbaka nĂ„gonting frĂ„n banken.

 Huvudregeln Ă€r att om en obehörig transaktion har genomförts ska banken Ă„terstĂ€lla kontot till den stĂ€llning som det skulle ha haft om transaktionen inte hade genomförts. Om kontoinnehavaren inte skyddat sitt Bank-ID (eller liknande) ansvarar denne för högst 400 kr. Har agerandet varit “grovt vĂ„rdslöst” Ă€r ansvaret begrĂ€nsat till 12 000 kr. Kunden ansvarar för hela beloppet endast nĂ€r denne har handlat “sĂ€rskilt klandervĂ€rt”.

Den dom frĂ„n Högsta Domstolen som föll i somras Ă€ndrar spelplanen. Domstolen slĂ„r fast att det inte rĂ€cker med att kunden luras att lĂ€mna ut sina inloggningskoder för att anses ha agerat ”sĂ€rskilt klandervĂ€rt”. I stĂ€llet kan ett sĂ„dant beteende betraktas som ”grovt vĂ„rdslöst”.

SjĂ€lvklart mĂ„ste de enskilda omstĂ€ndigheterna fortsatt rĂ€knas in, men det Ă€r en tacksam förĂ€ndring som inger en gnutta hopp för de som varje Ă„r rĂ„kar ut för bedragare och i mĂ„nga fall blir av med sina livs besparingar. Förhoppningsvis leder det till att bankerna Ă€ntligen ser över sina rutiner för digital betalning och banköverföring och ser till att sĂ€kerheten fĂ„r ta större plats – nu nĂ€r det kan komma att kosta Ă€ven för dem.

GA

Detta Àr en ledare frÄn Gotlands Allehanda, som Àr oberoende moderat.