Civila drönare gynnar försvaret

Drönare är det moderna krigets viktigaste vapen. Har Sverige inga fungerande drönare kommer vi vara i ett hopplöst teknologiskt underläge i händelse av krig. 

Drönare vinner kriget.

Drönare vinner kriget.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ledare2025-05-07 07:35
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Som tur är levererade Försvarets materielverk, FMV, drönare till armén och hemvärnet kring årsskiftet. Men drönare är inte vilken produkt som helst. Dagens krig förs lika mycket i elektroniklabb och programmeringsmiljöer som på slagfältet. Enligt den ukrainske överbefälhavaren Oleksandr Syrskyj orsakas två tredjedelar av de ryska förlusterna nu av drönare producerade i Ukraina. Ukrainska försvarstillverkare uppger att en ny drönarmodell är användbar i några månader, sedan har fienden lärt sig att störa ut den.
Det tog FMV fyra år och två månader att leverera de nya drönarna. De är sannolikt i praktiken obrukbara i en stridssituation. Den svenska byråkratin blir därmed ett hot mot den svenska säkerheten.


Samtidigt som upprustningen i Sverige sinkas av tillståndsprocesser och miljöprövningar har det ukrainska näringslivet snabbt skalat upp produktionen till en årstakt på fyra och en halv miljon enheter. Genom att decentralisera upphandlingarna och minimera regelverket har produktionen anpassat sig till efterfrågan. Vissa saker gör försvaret bäst själv, men när det kommer till drönare är det tydligt att en levande civil drönarbransch är lika viktig som stora ammunitionslager den dagen kriget kommer. En utbredd drönarkompetens bland befolkningen likaså.
Den svenska försvarsmakten har bara en handfull drönarpiloter. Om vi skulle möjliggöra för företag att leverera mat, mediciner och andra varor med drönare skulle en ny transportbransch med potentiellt tusentals anställda som kör drönare dagligen kunna blomma upp. Inte nog med att det skulle bli smidigare och snabbare att beställa hem varor – dessa tusentals professionella drönarpiloter skulle stå redo att bli inkallade i försvaret i händelse av krig.

  
Kommersiell drönardrift skulle också möjliggöra en mångsidig drönarmarknad. Då kommer vi ha många olika modeller av drönare som har testats i stor skala i svenska förhållanden. Och vi kommer få konkurrerande drönarproducenter som pressar priserna och bygger upp leveranssäkra värdekedjor. För att kommersiell drönardrift i stor skala ska bli av i Sverige måste våra regler förenklas. Dagens krav på att inhämta tillstånd från personer som befinner sig i området där drönare ska köras måste tas bort. Detsamma gäller generella drönarförbud kring helikopterflygplatser och nödinstanser, säkerheten kan lösas med utökad kommunikation mellan flygfordonen.


I vissa avseenden är den bästa beredskapen att ha ett fritt näringsliv, som snabbt kan ställa om till militär innovation och produktion. Det är i synnerhet viktigt när de kommer till ny teknik som drönare. Ju fler som använder det moderna krigets viktigaste vapen i sin vardag, desto bättre är vår beredskap.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.