Förbud eller inte mot brudöverlämning vid vigsel i Svenska kyrkan blev en snackis i somras när ett förbudsförslag skickats till kyrkans högsta beslutsfattare att ta ställning till. Snart är det dags. Kyrkomötet är samlat i Uppsala. Två av de 251 deltagarna är gotländskorna Carin Jakobsson (C) och Helen Coughlin-Sjögren (S). De får alltså bestämma om förslaget att stoppa brudöverlämningar i Svenska kyrkan. De tycker olika.
Det är ett par småländska socialdemokrater, kyrkoherden Sara Waldenfors och Jesper Eneroth, gruppledare för socialdemokraterna på kyrkomötet, som lagt förslaget att få stopp på brudöverlämningarna, för dess symbolik av "kvinnan som omyndig och fadern som garant för hennes oskuld". Att fäder leder döttrar till väntande brudgum har blivit vanligare och tydligen upplever vissa präster obehag inför att, mot sitt samvete, "gestalta ett bortgifte" i kyrkan.
– Det som vi motarbetar i vårt internationella arbete tillåter vi gestaltas liturgiskt i det öppna kyrkorummet, säger de i sin motion och nämner affischen som sitter i många vapenhus och församlingshem. Ena ansiktshalvan på flickan är Lucia, den andra är barnbrud.
Resonemanget går att förstå. Att när kyrkan verkar för att stärka flickor och kvinnors rätt att inte giftas bort, så kan det kännas konstigt att farsor ska träda fram till altaret med döttrar som kan verka viljelösa och skyddsbehövande, omyndiga och som går ifrån en mansfamn, för att bli omhändertagna i en annan. Symboliken är inte snygg.
Men så fanns det ju en grej till i kyrkan; kvinnor ska stärkas i sin rätt till självbestämmande över sina liv. Kan det då inte räcka för prästen att inför vigseln få klart för sig att bruden bara sett för mycket film. Kyrkan borde välkomna alla fram till altaret om de är medlemmar och inför Gud och församlingen vill uttala sin kärlek.
För min del kan de gärna köra dubbel brudöverlämning i altargången.Två fäder kan leda var sin lesbisk dotter till altaret om de så önskar bli överlämnade till varandra. Kärleken och det fria valet att älska vem man vill övertrumfar i min värld den unkna symboliken. Den brudgum som vill att mamma leder honom till väntande brud skulle jag applådera.
Men, på riktigt. Svenska kyrkans internationella biståndsverksamhet Act gör ett viktigt arbete för att få stopp på skadliga traditioner; tvångsgifte och könsstympning, sexuellt våld och övergrepp mot flickor som tvingas ingå barnäktenskap där de som barn får barn. Enligt Act gifts 1,5 miljoner flickor bort varje år i Indien, för att ta ett exempel. Där stöttar kyrkans biståndsarbetare bland annat grupper med tonårsflickor som får lära sig om riskerna med att gifta sig och få barn för tidigt.
Svenska kyrkan har rätt att bevara integriteten för sin vigselgudstjänst, skriver Jesper Eneroth (S) och Sara Waldenfors (S) i sitt förslag att stoppa brudöverlämningar. Visst kan det vara så. Men kanske kan ett samtal med huvudpersonerna för dagen bringa klarhet i att ritualen för dem inte betyder att kvinnan känner sig som ett boskap; betalningen i en affärsuppgörelse mellan två familjer. Kvinnan vet nog att det inte förekommit något handslag om brudköp svärföräldrarna emellan. Om så har skett har vi andra problem i det äktenskapet än att pappa var med i altargången.
Hur röstar då gotländskorna på kyrkomötet i höst?
– Jag kommer inte att rösta för den här motionen, säger Carin Jakobsson (C).
– Jag kommer att yrka på bifall till motionen, säger Helen Coughlin Sjögren (S).
Senare under kyrkomötets andra session tas beslutet.