Jag skrev nyligen om hur Västflyg blivit det enda bolaget som bedriver reguljär flygtrafik på Bromma flygplats, men att det ändå är infrastruktur som behöver bevaras på en föränderlig flygmarknad. Vad jag inte skrev om då är hur mycket annan verksamhet det finns på Bromma flygplats och som fortfarande pågår. Verksamhet som är av central samhällelig betydelse om som svårligen kan omlokaliseras till Arlanda.
PG Ekbom, delägare och ordförande i Bromma Air Maintenance, och Brian Liddle, vd Svenskt Industriflyg, påminner oss om detta i en debattartikel i Dagens Industri.
”Den bild som ofta målas upp i media av Bromma är en tom och övergiven flygplats, trots att det bortom avgångshallen sjuder av liv och verksamhet.”
Medan den reguljära flygtrafiken på Bromma för tillfället minskat till en rännil så startar och landar affärsflyg och ambulansflyg. Flygplatsen används av plan som fraktar internationella besökande delegation, idrottare och musiker. Bromma används även av militärflyg, polisens helikoptrar och Kustbevakningen.
Detta är trafik som Arlanda flygplats för närvarande inte klarar av att hantera. Och att skapa den kapaciteten på Arlanda skulle varken vara gratis eller lätt. Och med tanke på flygplatsernas geografiska lägen så skulle Arlanda ändå aldrig bli en fullgod ersättning.
Bromma flygplats behövs i dag och kommer att behövas även i framtiden. Och kanske kan reguljärflyget på Bromma få en renässans i framtiden, antingen i närtid eller senare som en viktig flygplats för det elflyg som många sätter stort hopp till.
PG Ekbom och Brian Liddle är dock missnöjda med hur statliga Swedavia sköter sitt uppdrag som förvaltare av Bromma. Swedavia har minskat flygplatsens öppettider, vilket fått konsekvenser:
”Detta försvårar för nya aktörer att etablera sig och bidra med intäkter. Bromma som flygplats måste få en ny affärsmodell. Swedavias åtgärder hittills som otillräckliga och kontraproduktiva, för att uppfylla sitt uppdrag gällande Bromma.”
Swedavia har vid flera tillfällen gjort klart att man helst skulle lägga ner Bromma. Så skedde exempelvis i höstas när det stod klart att BRA skulle lämna Bromma, men Swedavia argumenterade för nedläggning även tidigare än så.
När Swedavia har dödförklarat Bromma flygplats så har andra aktörer förklarat sig beredda att ta över driften, om Swedavia inte längre har lust. Det vore nog bäst. Ekbom och Liddle tycks åtminstone anse det:
”Det är Swedavias uppdrag och ansvar att se till att det fortsatt går att bedriva och etablera verksamhet vid Bromma flygplats. Regeringen behöver ta sitt ägaransvar och se till att Swedavia utför sitt uppdrag att förvalta det nationella basutbudet. Om det inte går bör regeringen omgående leta efter en ny flygplatshållare.”