Bortom horisonten är sig världen ganska lik

Men bränsleförbrukningen sjunker utan att försäljningen av sjösjukepiller ska behöva öka.

Horizon X. Två skrov. Fyra år.

Horizon X. Två skrov. Fyra år.

Foto: Illustration: Rederi AB Gotland/Austal Limited

Ledare2025-02-17 07:10
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Jag åkte aldrig med Vindile, katamaranen som Nordström & Thulin satte in i Gotlandstrafiken 1988 när den bedrevs av bolaget. Det var långt innan jag flyttade till Gotland 2007. Men att färdas med Vindile är fortfarande en omtalad upplevelse, många decennier senare.

Det är inte för fartens skull som Vindile är ihågkommen, även om den kunde vara imponerande när havet låg spegelblankt. Sajten gotlandsbatar.se berättar:

”Den första juni gick premiärturen för Vindile som under en dag klarade av två resor till Nynäshamn och en till Västervik. Överfartstiden var 2 timmar och 30 minuter respektive 1 timme och 50 minuter, och en enkelresa för en vuxen kostade 230 kronor, vilket var 40 procent dyrare än med de reguljära färjorna.”

Men när havet inte låg blankt kunde överfarten bli minnesvärd av andra skäl. Sajten gotlandsbatar.se citerar vad Dagens Nyheter skrev då det begav sig:

”Havskatamaranen M/S Vindile är en halvtimme försenad. Vi är ett hundratal personer som väntar på kajen i Visby. Det blåser frisk sydlig vind. Sjösjukepillren är slut på apoteket Väduren.

Ryktesspridningen är stor om Vindile, trots att hon bara gått i trafik i en och en halv månad. ”Vindstille” anser vissa att hon borde döpas om till. Det är bara när det är kav lugnt på havet som turen är behaglig, sägs det.

Nu lägger 'Vindile' till. Hon ser mycket liten ut. Ut väller passagerarna. En del med hälsans friska färg. Andra likbleka eller lätt gröna i ansiktet. En stackars äldre dam måste fortfarande på kajen använda den bruna påsen. Maken ser hjälplöst på.”

M/S Kräklingbo var ett annat lokalt namnförslag.

Nu berättar Helagotland att Gotlandsbolaget lagt beställningen på en ny färja till Gotlandstrafiken. Det australiensiska varvet Austal Limited ska bygga Horizon X. En katamaran!

Är det läge att bunkra sjösjukepiller inför premiärturen, som enligt planerna ska ske om fyra år våren 2029?

Jag tror inte det. Horizon X är oerhört mycket större än vad Vindile var. Nästan fyra gånger längre än Vindiles 37 meter. Dessutom ska Horizon X köras i ungefär samma fart som de färjor som i dag trafikerar Gotland. Teknologin har också utvecklats, vilket Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson var inne på i en intervju i oktober 2022:

– Som du säger har man provat katamaraner tidigare med dåligt resultat och dålig komfort. Det var många passagerare som blev sjösjuka på de äldre katamaranerna. De tär något vi tagit väldigt noga fasta på när vi utvecklat det nya fartyget.

Frågan är ändå hur revolutionerande det nya fartyget egentligen blir. Det ska som sagt köras i ungefär samma fart som dagens färjor. Kapaciteten för Horizon X är dessutom något mindre. Bara 1500 passagerare mot 1650 för M/S Visby och M/S Gotland. Och 400 personbilar är hundra färre än dagens färjor.

Den större förändringen sker möjligen i avseenden som inte är direkt uppenbara för färjetrafikens kunder. Jag skriver ”möjligen” eftersom det beror på valet av bränsle.

Man har talat mycket om fossilfrihet och ”ett fartyg med nollutsläpp”. Men framtiden är osäker och Horizon X ska kunna köras på många olika bränslen. För ett par år sedan var det ett starkt fokus på vätgasdrift som framtidens energikälla för färjetrafiken. Det är inte alls lika självklart längre. Speciellt inte sedan regeringen i höstades lyssnade på Försvarsmaktens invändningar och stoppade ett drygt dussin stora vindkraftprojekt i Östersjön. Det var med elen från vindkraft som vätgasen skulle genereras.

Under innevarande avtalsperiod tvingades man vara flexibel med ambitionen att driva färjorna med LNG. Och man har förberett sig för att kunna vara flexibel även i framtiden, med bränslet för Horizon X. Under rådande omständigheter hade det varit oklokt att agera annorlunda.

Horizon X innebär kanske inget jättekliv framåt. Men bränsleförbrukningen sjunker, oavsett vad man eldar med. Och vi ska nog inte behöva oroa oss över tilltagande sjösjuka under överfarten. I tider som dessa kan det vara nog för att kategoriseras som en god nyhet.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.