Båtresor borde bli billigare när staten sparar miljarder

Det måste bli billigare resor. Det borde kunna gå att minska biljettpriserna generellt på Gotlandstrafiken. Så resonerar fyra av öns tyngsta centerpartister och vill få med sig resten av partiet i kampen.  

Karin Ernlund, partisekreterare för Centerpartiet, talar på partiets distriktsstämma på Gotland den 5 april. På årsmötet behandlas också 21 inkomna motioner, varav en om det höga priset för resandet över Östersjön.

Karin Ernlund, partisekreterare för Centerpartiet, talar på partiets distriktsstämma på Gotland den 5 april. På årsmötet behandlas också 21 inkomna motioner, varav en om det höga priset för resandet över Östersjön.

Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Ledare2025-04-05 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det finns inget som tyder på billigare biljetter över Östersjön. Det är utgångsläget för att agerandet kommer nu, inför att staten från 2027 får en mycket lägre kostnad för färjetrafiken. Skulle det möjligen kunna innebära en utrymme för att snacka om en prissänkning? Så resonerar i alla fall centertopparna på Gotland. 

Med tanke på att det nya färjeavtalet har beskrivits som ett miljardklipp för staten, ett bra anbud, så är tidpunkten vältrimmad att påtala att staten borde ha pengar kvar i rockärmen att låta resenärerna få ta del av. 

Det är distriktsordförande Johan Malmros (C) som tillsammans med partikamraterna Eva Nypelius, Eva Ahlin, och Lars Thomsson författat den motion som ska behandlas på Centerpartiets distriktsstämma i helgen. 

När de nu vill få gehör för sänkta biljettpriser så talar de om familjer som inte har råd att besöka släkt och vänner, om besöksnäringen som påverkas, liksom om alla som pendlar till och från Gotland och som numera tänker efter både en och två gånger om de verkligen ska kunna fortsätta göra det. 

Centerpartisterna uttrycker också sin oro över att många sägs överväga att flytta från Gotland på grund av dyra och otillgängliga transporter. Och det i ett läge då Gotland snarare behöver öka sin befolkning i arbetsför ålder.

De som inte fattat att Gotland står inför ett demografiskt prekärt läge kan öppna ögonen nu och ta del av Malmros & co:s uträkningar: ”Gotland är den region som har störst utmaning med demografin framåt och redan idag har Gotland en betydligt högre försörjningskvot, 91 mot rikets 77 per 100 invånare”. 

Hur vi ska klara att bemanna vården och omsorgen framöver blir spännande. 

Att färjebiljetterna inte fungerar avskräckande för att bosätta sig, eller pendla är såklart avgörande för den som går i jobbtankar eller sliter med frågan om att stanna eller dra.  

Centermotionärerna vill få med sig de gotländska stämmoombuden - och senare den nationella partistämman - på kravet att Centerpartiet ska arbeta för att transportkostnaderna för person och gods till och från Gotland sänks. 

Staten har ju genom Trafikverket gjort en ny upphandling av färjetrafiken från 2027 och trafiken blir betydligt billigare för staten. Jämfört med dagens 498 miljoner årligen till rederiet, blir kostnaden från 2027 istället 280 miljoner om året. Upphandlingen innebär en så rejäl minskning av Trafikverkets kostnader att Johan Malmros och de andra anser att Trafikverket borde kunna minska biljettpriserna generellt på Gotlandstrafiken. De skriver: 

Gotland är beroende av tillgängliga och prisvärda kommunikationer och det är ytterst statens ansvar att infrastrukturen till och från Gotland fungerar och bidrar till Gotlands utveckling. Priserna på resor och gods måste ner och bli mer konkurrenskraftiga för att Gotland skall vara attraktivt för såväl boende och besökare samt för att näringslivets möjligheter skall vara konkurrenskraftiga. Gotland är en del av Sverige och behöver likvärdiga förutsättningar för att funka.
 
Stämmoombuden lär ge sitt varma bifall och motionen klubbas igenom. Om den sedan antas på Centerpartiets förbundsstämma återstår att se, men Gotlandscenterns företrädare har lyckats tidigare att få partiets gehör för Gotlands och gotlänningarnas särskilda behov. Gotlandstrafiken bör sannerligen inte vara ett undantag.

Biljettpriserna för resande är en het fråga i många läger och på Centerpartiets stämma i helgen borde frågan bubbla och koka.

Partisekreterare Karin Ernlund lär kunna resa tillbaka till fastlandet med stämmodebatten ringande i öronen, briefad om vikten av att ha en politik för Sveriges största ö också på riksplanet, när andra ibland verkar glömma att Gotland saknar den bro ölänningarna har.

GOTLÄNNINGEN

Det här är en ledare. Gotlänningens ledarsida delar Centerpartiets värderingar.